Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia realizacji fonemów 2 Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia realizacji fonemów 2
Kod modułu: 02-LO-S1-POILZRF204
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Treści kształcenia dotyczą wiedzy i umiejętności związanych z prognozowania, planowania i prowadzenia terapii w przypadku różnych postaci wad wymowy. Istotnym wątkiem kształcenia będzie rozwijanie umiejętności powiązania wyników diagnozy z prognozą i planowaniem oraz prowadzeniem terapii logopedycznej. Kształcenie będzie uczyć myślenia o charakterze heurystycznym, prognostycznym i strategicznym, jakie są niezbędne w prowadzeniu terapii logopedycznej. Ważnym sposobem kształcenia będzie analiza przypadków i samodzielne planowanie terapii logopedycznej opartej na formule „praktyki opartej na dowodach: Evidence-based practice” (EBP). Ważne również będzie zwrócenie uwagi na różnego rodzaju ujęcia problematyki zaburzeń realizacji fonemów w literaturze polskiej i światowej, uświadomienie znaczenia działań profilaktycznych, a także współpracy z innymi specjalistami – lekarzami. Istotnym zadaniem w ramach projektowanego modułu będzie także kształtowanie postawy szacunku dla pacjenta oraz odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do niego działania, jak również umiejętność dopasowania własnych działań do możliwości i potrzeb człowieka.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy
Literatura podstawowa:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zasady prognozowania, programowania i prowadzenia terapii zaburzeń realizacji fonemów [POILZRF204_1]
K_W01 [4/5]
Zna zasady doboru metody terapii do wykrytego podczas diagnozy zaburzenia wymowy [POILZRF204_2]
K_W05 [4/5]
Potrafi dobrać metodę terapii do pacjenta uwzględniając wyniki diagnozy, w tym wyniki badań lekarskich [POILZRF204_3]
K_U06 [4/5] K_U07 [4/5]
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się pomocą osobie z zaburzeniami mowy [POILZRF204_4]
K_U08 [3/5]
jest gotów do zgodnego z etyką i bezpieczeństwem zdrowotnym osoby z zaburzeniami mowy wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii [POILZRF204_5]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [POILZRF204_w_1]
bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie
POILZRF204_1 POILZRF204_2 POILZRF204_3 POILZRF204_4 POILZRF204_5
sprawdzian [POILZRF204_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie
POILZRF204_1 POILZRF204_2 POILZRF204_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [POILZRF204_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 ocena ciągła [POILZRF204_w_1]
wykład [POILZRF204_fs_2]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
30 sprawdzian [POILZRF204_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)