Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia w czytaniu i pisaniu Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia w czytaniu i pisaniu
Kod modułu: 02-LO-S1 – POILZCP03
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podczas realizacji zajęć student zapozna się z zagadnieniami trudności w czytaniu i pisaniu oraz współwystępowania tych problemów. W trakcie wykładów zostanie zaprezentowana etiologia i symptomatologia zaburzeń w nabywaniu piśmienności, a także procedury diagnostyczne, terapeutyczne oraz profilaktyczne. Laboratorium poświęcone będzie praktycznym aspektom diagnozowania i programowania terapii dla uczniów z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, analizie wyników testów czytania i pisania oraz opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Student nabędzie umiejętność konstruowania przykładowych programów terapeutycznych i działań profilaktycznych.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy
Literatura podstawowa:
Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdańsk: Operon. Domagała A., Mirecka U. (red.) (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Kujawa E., Kurzyna M. (1994). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wykazuje się znajomością teorii na temat przyczyn, objawów i profilaktyki trudności w czytaniu i pisaniu. [POILZCP03_1]
K_W02 [4/5] K_W07 [4/5]
Zna metody badania trudności w czytaniu i pisaniu oraz potrafi interpretować ich wyniki holistycznie ujmując rozwój ucznia. [POILZCP03_2]
K_W04 [4/5] K_W07 [4/5]
Zna naukowo uzasadnione metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego ucznia. [POILZCP03_3]
K_W05 [4/5]
Ma wiedzę: o strukturze systemu edukacji w kontekście diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu; podstawach prawnych wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, organizacji profilaktyki oraz pomocy dla uczniów dyslektycznych w placówkach edukacyjnych. [POILZCP03_4]
K_W13 [3/5]
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z profilaktyką, diagnozą i terapią zaburzeń trudności w czytaniu i pisaniu, w tym projektować działania postdiagnostyczne. [POILZCP03_5]
K_U01 [4/5] K_U06 [4/5] K_U10 [4/5] K_U12 [4/5]
Jest gotów do kompetentnego wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem potrzeb konkretnego pacjenta. [POILZCP03_6]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [POILZCP03_w_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. A zwłaszcza: sprawdziany dotyczące podstawowych pojęć związanych z etiologią, symptomatologią, profilaktyką trudności w czytaniu i pisaniu oraz strategiami diagnostycznymi i terapeutycznymi stosowanymi w przypadku tych zaburzeń i/lub prezentacja grupowa strategii wdrażania profilaktyki dysleksji rozwojowej w edukacji przedszkolnej.
POILZCP03_1 POILZCP03_2 POILZCP03_3 POILZCP03_4 POILZCP03_5 POILZCP03_6
sprawdzian [POILZCP03_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie
POILZCP03_1 POILZCP03_2 POILZCP03_3 POILZCP03_4 POILZCP03_5 POILZCP03_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [POILZCP03_fs_1]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
15
Student zapoznaje się z literaturą podstawową przedmiotu i wybranymi pozycjami literatury uzupełniającej. Student powtarza i utrwala materiał prezentowany podczas wykładu. Student przygotowuje się do testu.
30 sprawdzian [POILZCP03_w_2]
ćwiczenia [POILZCP03_fs_2]
Ćwiczenia praktyczne: • prezentacje i/lub • analizy: wybranych testów diagnostycznych, opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, programów terapeutycznych, kart pracy i/lub • wyjaśnienie i/lub • opracowanie w grupach programu profilaktycznego oraz terapeutycznego i karty pracy do opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
15
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o wskazaną literaturę. Student dokonuje analizy otrzymanej opinii ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Opracowuje program terapii z przykładową kartą pracy dla ucznia. Student pogłębia zdobytą na zajęciach z wykorzystaniem wybranych pozycji literatury uzupełniającej.
30 ocena ciągła [POILZCP03_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)