Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia w czytaniu i pisaniu
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia w czytaniu i pisaniu |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1 – POILZCP03 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Podczas realizacji zajęć student zapozna się z zagadnieniami trudności w czytaniu i pisaniu oraz współwystępowania tych problemów. W trakcie wykładów zostanie zaprezentowana etiologia i symptomatologia zaburzeń w nabywaniu piśmienności, a także procedury diagnostyczne, terapeutyczne oraz profilaktyczne. Laboratorium poświęcone będzie praktycznym aspektom diagnozowania i programowania terapii dla uczniów z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, analizie wyników testów czytania i pisania oraz opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Student nabędzie umiejętność konstruowania przykładowych programów terapeutycznych i działań profilaktycznych. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy |
Literatura podstawowa: | Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdańsk: Operon.
Domagała A., Mirecka U. (red.) (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia.
Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Kujawa E., Kurzyna M. (1994). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.
Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Wykazuje się znajomością teorii na temat przyczyn, objawów i profilaktyki trudności w czytaniu i pisaniu. [POILZCP03_1] |
K_W02 [4/5] |
Zna metody badania trudności w czytaniu i pisaniu oraz potrafi interpretować ich wyniki holistycznie ujmując rozwój ucznia. [POILZCP03_2] |
K_W04 [4/5] |
Zna naukowo uzasadnione metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego ucznia. [POILZCP03_3] |
K_W05 [4/5] |
Ma wiedzę: o strukturze systemu edukacji w kontekście diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu; podstawach prawnych wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, organizacji profilaktyki oraz pomocy dla uczniów dyslektycznych w placówkach edukacyjnych. [POILZCP03_4] |
K_W13 [3/5] |
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z profilaktyką, diagnozą i terapią zaburzeń trudności w czytaniu i pisaniu, w tym projektować działania postdiagnostyczne. [POILZCP03_5] |
K_U01 [4/5] |
Jest gotów do kompetentnego wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem potrzeb konkretnego pacjenta. [POILZCP03_6] |
K_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [POILZCP03_w_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. A zwłaszcza: sprawdziany dotyczące podstawowych pojęć związanych z etiologią, symptomatologią, profilaktyką trudności w czytaniu i pisaniu oraz strategiami diagnostycznymi i terapeutycznymi stosowanymi w przypadku tych zaburzeń i/lub prezentacja grupowa strategii wdrażania profilaktyki dysleksji rozwojowej w edukacji przedszkolnej. |
POILZCP03_1 |
sprawdzian [POILZCP03_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie |
POILZCP03_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [POILZCP03_fs_1] | Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych. |
15 | Student zapoznaje się z literaturą podstawową przedmiotu i wybranymi pozycjami literatury uzupełniającej.
Student powtarza i utrwala materiał prezentowany podczas wykładu.
Student przygotowuje się do testu. |
30 |
sprawdzian [POILZCP03_w_2] |
ćwiczenia [POILZCP03_fs_2] | Ćwiczenia praktyczne:
• prezentacje i/lub
• analizy: wybranych testów diagnostycznych, opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, programów terapeutycznych, kart pracy i/lub
• wyjaśnienie i/lub
• opracowanie w grupach programu profilaktycznego oraz terapeutycznego i karty pracy do opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się. |
15 | Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o wskazaną literaturę.
Student dokonuje analizy otrzymanej opinii ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Opracowuje program terapii z przykładową kartą pracy dla ucznia.
Student pogłębia zdobytą na zajęciach z wykorzystaniem wybranych pozycji literatury uzupełniającej. |
30 |
ocena ciągła [POILZCP03_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |