Język w życiu człowieka: dorosłość (do wyboru jeden przedmiot: proces zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości lub podstawy gerontologopedii)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Język w życiu człowieka: dorosłość (do wyboru jeden przedmiot: proces zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości lub podstawy gerontologopedii) |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1 – JZCD03 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | W ramach modułu studenci będą mieli możliwość opanowania podstaw wiedzy z zakresu procesu zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości, co ma związek z perspektywą gerontologopedyczną. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z wiedzą na temat procesów fizjologicznych zachodzących w miarę starzenia się organizmu i ich wpływu na funkcjonowanie językowe człowieka. Poznają kryteria różnicowania zaburzeń językowych względem innych deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku dorosłym i senioralnym. Zapoznają się z charakterystyką zaburzeń typu: zespoły otępienne, demencja, zespół czołowy, Alzheimer, Parkinson, nowotwory ośrodkowego układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych i niespecyficznych zachowań językowych w chorobach okresu późnej dorosłości. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu przedmiotu teoria zaburzeń mowy. |
Literatura podstawowa: | Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna metody badania mowy i języka człowieka na etapie dorosłości oraz potrafi je interpretować z wykorzystaniem wiedzy płynącej z dyscyplin zajmujących się człowiekiem, w tym jego zdrowiem i rozwojem. [JZCD03_1] |
K_W04 [4/5] |
Zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego pacjenta dorosłego. [JZCD03_2] |
K_W05 [3/5] |
Zna budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych we wczesnej i późnej dorosłości. [JZCD03_3] |
K_W07 [4/5] |
Ma wiedzę o psychologicznym, społecznym i kulturowym funkcjonowaniu człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach logopedycznych w okresie senioralnym. [JZCD03_4] |
K_W09 [4/5] |
Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta dorosłego. [JZCD03_5] |
K_U02 [4/5] |
Rozumie konieczność szerokiej współpracy z innymi specjalistami z dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie niezbędnym do stawiania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej pacjenta dorosłego. [JZCD03_6] |
K_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [JZCD03_w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie ustnej lub pisemnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
JZCD03_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [JZCD03_fz_1] | Metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny). |
15 | Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów. |
75 |
Sprawdzian [JZCD03_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |