Język w życiu człowieka: dorosłość (do wyboru jeden przedmiot: proces zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości lub podstawy gerontologopedii) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Język w życiu człowieka: dorosłość (do wyboru jeden przedmiot: proces zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości lub podstawy gerontologopedii)
Kod modułu: 02-LO-S1 – JZCD03
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu studenci będą mieli możliwość opanowania podstaw wiedzy z zakresu procesu zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości, co ma związek z perspektywą gerontologopedyczną. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z wiedzą na temat procesów fizjologicznych zachodzących w miarę starzenia się organizmu i ich wpływu na funkcjonowanie językowe człowieka. Poznają kryteria różnicowania zaburzeń językowych względem innych deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku dorosłym i senioralnym. Zapoznają się z charakterystyką zaburzeń typu: zespoły otępienne, demencja, zespół czołowy, Alzheimer, Parkinson, nowotwory ośrodkowego układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych i niespecyficznych zachowań językowych w chorobach okresu późnej dorosłości.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu przedmiotu teoria zaburzeń mowy.
Literatura podstawowa:
Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna metody badania mowy i języka człowieka na etapie dorosłości oraz potrafi je interpretować z wykorzystaniem wiedzy płynącej z dyscyplin zajmujących się człowiekiem, w tym jego zdrowiem i rozwojem. [JZCD03_1]
K_W04 [4/5]
Zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur terapeutycznych dla konkretnego pacjenta dorosłego. [JZCD03_2]
K_W05 [3/5]
Zna budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych we wczesnej i późnej dorosłości. [JZCD03_3]
K_W07 [4/5]
Ma wiedzę o psychologicznym, społecznym i kulturowym funkcjonowaniu człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach logopedycznych w okresie senioralnym. [JZCD03_4]
K_W09 [4/5]
Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta dorosłego. [JZCD03_5]
K_U02 [4/5]
Rozumie konieczność szerokiej współpracy z innymi specjalistami z dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie niezbędnym do stawiania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej pacjenta dorosłego. [JZCD03_6]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [JZCD03_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie ustnej lub pisemnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
JZCD03_1 JZCD03_2 JZCD03_3 JZCD03_4 JZCD03_5 JZCD03_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [JZCD03_fz_1]
Metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny).
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów.
75 Sprawdzian [JZCD03_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)