Teoria języka: morfologia
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Teoria języka: morfologia |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1 – TJM3 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Kurs morfologii składa się z morfonologii (teorii oboczności językowych), słowotwórstwa i fleksji. Student poznaje podstawowe terminy z tych działów. Potrafi dokonywać analizy i syntezy morfologicznej. W obu operacjach stosuje właściwe pojęcia wobec wykonanych zadań. Wiedza ta pozwala w diagnozie logopedycznej wykonywać poprawny opis przypadku w odniesieniu do części wyrazów, które podlegają dysfunkcji w rozpoznaniu. Ponadto pozwala na wypracowywanie samodzielnych doraźnych narzędzi diagnostycznych, które ukierunkowane mogą być na typy morfemów, rodziny wyrazów, pokrewieństwa wyrazów lub oboczności w paradygmatach |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu pn. teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii |
Literatura podstawowa: | Bańko M. Wykłady z polskiej fleksji. Warszawa 2004
Jadacka H. Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005
Maciołek M. Tęczowa gramatyka języka polskiego w tabelach. Katowice 2016
Nagórko A. Zarys gramatyki polskiej. Warszawa 1996 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu morfonologii, fleksji i słowotwórstwa [TJM3_1] |
K_W03 [5/5] |
ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat miejsca morfologii w systemie gramatycznym języka polskiego [TJM3_2] |
K_W06 [4/5] |
potrafi selekcjonować i użytkować informację naukową w zakresie morfologii i stosować ja w narzędziach diagnostycznych [TJM3_3] |
K_U03 [3/5] |
systematycznie rozszerza swoją wiedzę teoretyczną z zakresu morfologii i potrafi zastosować ją w praktyce logopedycznej oraz wykazuje się elastycznością w realizacji tej wiedzy w zawodzie [TJM3_4] |
K_K06 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [TJM3_w_1] | bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TJM3_1 |
sprawdzian [TJM3_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TJM3_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [TJM3_fs_1] | Syntezy i analizy z zakresu morfonologii, słowotwórstwa i fleksji. Metody: metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | Zrozumienie, objaśnianie, korekta analiz i syntez morfologicznych. Metody: Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
ocena ciągła [TJM3_w_1] |
wykład [TJM3_fs_2] | Definicje, zakresy i typologizacja pojęć z zakresu morfonologii, słowotwórstwa i fleksji. Metody: metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | Uczestnictwo w monologowym transferze wiedzy. Metody: samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
30 |
sprawdzian [TJM3_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |