Metodyka diagnozy logopedycznej
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Metodyka diagnozy logopedycznej |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1-MDL02 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Kurs obejmuje wiedzę na temat strategii postępowania podczas diagnozy logopedycznej uwzględniającej opis objawu i wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Podczas zajęć student pozna różne metody i narzędzia potrzebne do przeprowadzenia diagnozy logopedycznej. Istotnym wątkiem zajęć będzie poznanie różnych typologii zaburzeń, co umożliwi wprowadzenie do rozważań na temat diagnozy różnicowej. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zasady prowadzenia badania mowy, prowadzenia wywiadu, a także innych czynności związanych z diagnozą, jak również prowadzenia dokumentacji. Istotnym wątkiem będzie ustalenie zasad współpracy ze specjalistami, np. lekarzami, do których kieruje logopeda w celu potwierdzenia bądź wykluczenia przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Ważnym wątkiem kursu będzie ukazanie diagnozy jako procesu integrującego wiedzę płynących z różnych dziedzin. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy |
Literatura podstawowa: | Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012.
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma uporządkowaną wiedzę pojęciowo-terminologiczną w zakresie normatywnej i zaburzonej mowy oraz komunikacji językowej. Zna etapy kształtowania mowy dziecka oraz czynniki wpływające na jej rozwój. [MDL02_1] |
K_W01 [2/5] |
Zna budowę i funkcje organizmu człowieka, wie, o oddziaływaniu nieprawidłowych warunków anatomicznych i czynnościowych, percepcji słuchowej i wzrokowej, kompetencji społeczno-poznawczych, na zaburzenia mowy i komunikacji. Zna właściwe, uzasadnione naukowo metody postępowania w trakcie badania logopedycznego. [MDL02_2] |
K_W04 [3/5] |
Potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze w oparciu o prawidłowo przeprowadzoną diagnozę. Potrafi wskazać nie tylko objaw ale i przyczynę zaburzenia. Potrafi również zaplanować i dopasować właściwą terapię do danego zaburzenia. [MDL02_3] |
K_U01 [3/5] |
Rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy, potrafi współpracować z różnymi specjalistami zajmującymi się osobami z zaburzeniami mowy i komunikacji. Rozumie konieczność przestrzegania etyki swojego zawodu i kieruje się jej zasadami. [MDL02_4] |
K_K04 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [MDL02_w_1] | bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
MDL02_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [LDM01_fz_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
ocena ciągła [MDL02_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |