Teoria zaburzeń mowy
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Teoria zaburzeń mowy |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1 –TZM01 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | W programie kształcenia w zakresie teorii zaburzeń mowy znajdują się treści dotyczące przedmiotu i zadań logopedii z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych. Logopedia zostaje przedstawiona jako nauka autonomiczna, o charakterze transdyscyplinarnym. Istotną uwagę zwracają także zagadnienia dotyczące celów działalności logopedii jako nauki i działalności praktycznej. Student zostanie zapoznany z kluczowymi terminami logopedii, takimi jak: język, mowa, zaburzenia mowy, procedury postępowania logopedycznego. Treści kształcenia obejmują także różne ujęcia pojęcia mowy, w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej. Szczególna uwaga zostanie skierowana na rozróżnienie kompetencji i sprawności, a także czynników, od których zależy ich rozwój. Teoria zaburzeń mowy ujmuje logopedię jako naukę teoretyczną i praktyczną zarazem, wyposaża studenta w wiedzę na temat działów logopedii, etapów i procedur postępowania logopedycznego. Istotne miejsce zajmują zagadnienia dotyczące ogólnych zasad diagnozy logopedycznej i działań postdiagnostycznych, a także typologii zaburzeń mowy wraz z charakterystyką poszczególnych jednostek nozologicznych. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012.
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe terminy logopedii: język, mowa, kompetencje, sprawności, procedury postępowania logopedycznego, a także współczesny przedmiot logopedii jako nauki i działalności praktycznej, jak również stosowane metody badań logopedycznych [TZM01_1] |
K_W01 [3/5] |
Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna, a także zna różne typologie zaburzeń mowy oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych cech jednostek nozologicznych zaburzeń mowy [TZM01_2] |
K_W02 [3/5] |
Rozumie, jaka jest rola biologicznych, społecznych i psychologicznych czynników rozwoju mowy [TZM01_3] |
K_W07 [3/5] |
Potrafi wskazać istotę interwencji logopedycznej, w tym działań postdiagnostycznych w zależności od wyników diagnozy [TZM01_4] |
K_U01 [2/5] |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [TZM01_5] |
K_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [TZM01_w_1] | bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TZM01_1 |
sprawdzian [TZM01_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TZM01_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [TZM01_fz_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
ocena ciągła [TZM01_w_1] |
wykład [TZM01_fz_2] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
45 |
sprawdzian [TZM01_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |