Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Kod modułu: 02-LO-S1-TJJPL 01
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu „językoznawcze podstawy logopedii” mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznymi, takimi jak język, mowa i mówienie. Koncepcje językoznawcze omawiane są w zestawieniu z koncepcjami neurofizjologicznymi i psychologicznymi. Wprowadzane są treści z obszaru psycholingwistyki, wśród nich pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Przedstawiany jest lingwistyczny, społeczny i poznawczy aspekt badań nad kompetencją komunikacyjną, a także modele wytwarzania i percepcji mowy. Prezentowana jest kognitywna typologia aktów mowy. Omawiane zjawiska przedstawiane są z uwzględnieniem potrzeb praktyki logopedycznej, dlatego też część zajęć poświęcona jest rozwijaniu mowy komunikatywnej dziecka i alternatywnym metodom komunikacji, które znajdują zastosowanie w terapii logopedycznej.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Gajda, S., 1999, Lingwistyczne podstawy logopedii, (w:) Jastrzębowska G. (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole. Kurcz, I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii i zasad opisu procesu komunikacji językowej – zarówno normatywnej, jak i zaburzonej. [TJJPL01_1]
K_W02 [3/5]
Dysponuje podstawową wiedzą językoznawczą i zna terminy lingwistyczne przydatne na gruncie praktyki logopedycznej. [TJJPL01_2]
K_W03 [4/5]
Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, społecznych i kulturowych działaniach człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach komunikacyjnych. [TJJPL01_3]
K_W09 [4/5]
Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta, szczególnie w zakresie podstawowej wiedzy językoznawczej. [TJJPL01_4]
K_U02 [4/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie językoznawstwa. [TJJPL01_5]
K_U03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [TJJPL01_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
TJJPL01_1 TJJPL01_2 TJJPL01_3 TJJPL01_4 TJJPL01_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [TJJPL01_fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 Sprawdzian [TJJPL01_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)