Emisja głosu
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2018
| Nazwa modułu: | Emisja głosu |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-ZTP-N1-5EG |
| Kod programu: | 12-N1PE12.2018 |
| Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Przedmiot emisja głosu ma umożliwić studentom zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania narządu głosu, potrzeby dbania o niego, by uniknąć chorób prowadzących do wyeliminowania z zawodu pedagoga. Studenci zdobywają umiejętności oddychania torem przeponowo-brzusznym ze zwróceniem uwagi na korzyści płynące z takiego sposobu oddychania, poznają sposoby wydobywania głosu w połączeniu z oddechem przeponowym – ćwiczenia grupowe i indywidualne. Otrzymują przygotowanie do prowadzenia ćwiczeń oddechowych (ćwiczenia zabawowe z dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi), oraz zdobywają wiedzę o wprowadzaniu i przestrzeganiu zasad higieny głosu u dzieci w szkole i domu, jak również wobec samego siebie. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
ma świadomość misji zawodu nauczyciela w przekazywaniu wiedzy, umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_2] |
K_K03 [2/5] |
posiada umiejętności oddychania torem przeponowo-brzusznym w połączeniu z głosem, potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia samogłosek i sylab ze zwróceniem uwagi na wysokość głosu, natężenie głosu oraz jego estetykę [_U_1] |
K_U04 [2/5] |
potrafi samodzielnie i w obecności grupy zaprezentować swoje umiejętności posługiwania się głosem na przeponie recytując wiersz i czytając tekst (wybrany przez siebie z literatury dziecięcej i młodzieżowej), ze zwróceniem uwagi na wyraźną artykulację głosek, estetykę wykonania i postawę [_U_2] |
K_U12 [2/5] |
potrafi samodzielnie, a także w grupie wykonywać ćwiczenia rozluźniające, oddechowe i na rozgrzanie strun głosowych [_U_3] |
K_U04 [2/5] |
ma elementarną wiedzę o foniatrii jako dyscyplinie naukowej i specjalności lekarskiej, ma podstawową wiedzę o anatomii i fizjologii krtani oraz niektórych chorobach krtani, przyczyniających się do zaburzeń głosu u dzieci i dorosłych [_W_1] |
K_W02 [2/5] |
ma podstawową wiedzę o zaburzeniach głosu u dzieci (dysfonia dziecięca) i wie jak przeciwdziałać tej chorobie oraz ma wiedzę o zawodowych zaburzeniach głosu (dysfonia zawodowa), ich przyczynach, objawach i przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu, gdzie stawia się znaczne wymogi narządowi głosowemu [_W_2] |
K_W02 [2/5] |
zna zasady higieny i życia nauczyciela oraz ćwiczenia technik emisji głosu [_W_3] |
K_W17 [1/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości treści przekazanych na zajęciach |
_K_1 |
| zaliczenie ustne [_w_2] | sprawdzenie umiejętności wykonania ćwiczeń zadanych do domu |
_U_2 |
| prezentacja [_w_3] | ocena umiejętności wydobycia głosu z przepony na podstawie wybranego przez siebie wiersza i fragmentu tekstu z literatury dziecięcej |
_K_2 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [_fns_1] | wybrane zagadnienia z emisji głosu
ćwiczenia głosowe wg ustalonego programu
prezentacja wiersza z pamięci i czytanie fragmentu tekstu na przeponie, w obecności grupy |
15 | analiza tematów omawianych na zajęciach
utrwalenie ćwiczeń głosowych (zalecane codzienne ćwiczenie)
przygotowanie się do prezentacji |
85 |
kolokwium [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||