Przedmiot z zestawu do wyboru z zestawu III: Historia teatru krajów hiszpańskojęzycznych lub b. Historia filmu krajów hiszpańskojęzycznych
Kierunek studiów: Filologia (język hiszpański z programem: kultura, literatura i media w Ameryce Łacińskiej)
Kod programu: 02-S1FLHA16.2018

Nazwa modułu: | Przedmiot z zestawu do wyboru z zestawu III: Historia teatru krajów hiszpańskojęzycznych lub b. Historia filmu krajów hiszpańskojęzycznych |
---|---|
Kod modułu: | 02-FL-HA-S1HTFKH |
Kod programu: | 02-S1FLHA16.2018 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | I. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z głównymi kierunkami rozwoju, tendencjami, autorami i dziełami hiszpańskojęzycznego teatru.
II. Zajęcia mają na celu przedstawienie historii hiszpańskiej kinematografii w perspektywie filmoznawczej. Zajęcia są podzielone na dwa cykle mające przygotować studentów do samodzielnych badań nad kulturą hiszpańską, w tym ukazanie narzędzi badawczych służących analizie obrazów filmowych. Pierwszy cykl obejmuje zajęcia z zakresu teorii filmu. Zapoznanie się z terminologią filmoznawczą ma pomóc wzbogacić analizę, nadać jej charakter naukowy poprzez precyzyjność wypowiedzi. W trakcie semestru studenci sukcesywnie tworzą hiszpańsko-polski glosariusz terminów filmowych, który systematyzuje poznawane informacje. Drugi cykl zajęć obejmuje wybrane zagadnienia z historii kinematografii hiszpańskiej. Omawiane są główne kierunki i tendencje filmowe, sylwetki twórców, reżyserów i aktorów. W trakcie zajęć analizuje się fragmenty dzieł filmowych, które są interpretowane poprzez wspólną dyskusję oraz lekturę artykułów i tekstów teoretycznych. |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie C1 |
Literatura podstawowa: | 1. Wybór hiszpańskojęzycznych dzieł teatralnych.
2. Augusto Martinez Torres, Cine Español (1896-1988), Editorial: Ministerio de Cultura, Madrid, 1989
3. Elżbieta Królikowska, Śladami Buñuela. Kino hiszpańskie, Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1988
4. José María Caparrós Lera, El cine español bajo el régimen de Franco, 1936-1975, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1983
5. José María Caparrós Lera,El cine español de la democracia: de la muerte de Franco al "cambio" socialista (1975-1989), Anthropos Editorial, Barcelona, 1992
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form [K05] |
K_K05 [4/5] |
zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości [K06] |
K_K06 [4/5] |
zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących [K07] |
K_K07 [4/5] |
potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację [U10] |
K_U10 [5/5] |
kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym [U12] |
K_U12 [4/5] |
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej [W07] |
K_W07 [4/5] |
zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego [W09] |
K_W09 [4/5] |
rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego [W10] |
K_W10 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Praca na zajęciach [w-1] | Studenci czynnie uczestniczą w zajęciach |
K05 |
Test sprawdzający [w-2] | Studenci przystępują do testu sprawdzającego. |
K07 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [f-1] | metoda wykładowa, dyskusja |
15 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, udział w dyskusji |
10 |
Praca na zajęciach [w-1] |
konwersatorium [f-2] | analiza tekstów i materiałów źródłowych
|
13 | Samodzielne studiowanie zadanych lektur oraz materiałów źródłowych. Studenci sukcesywnie sporządzają glosariusz pojęć filmowych lub dokonują samodzielnej analizy i interpretacji wskazanych tekstów literackich |
10 |
Praca na zajęciach [w-1] |
konwersatorium [f-3] | test sprawdzający |
2 | studenci przygotowują się do testu sprawdzającego |
10 |
Test sprawdzający [w-2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
semestr letni 2019/2020 | Przedmiot do wyboru z zestawu III: Historia filmu krajów hiszpańskojęzycznych [02-FL-HA-S1-HFKH] | (brak informacji) |