Retoryka i erystyka
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: 05-N1PO14.2017
| Nazwa modułu: | Retoryka i erystyka |
|---|---|
| Kod modułu: | RE |
| Kod programu: | 05-N1PO14.2017 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu retoryki i erystyki, warunkami skutecznej komunikacji, zasadami pozyskiwania odbiorcy. Wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się technikami argumentacyjnymi i chwytami erystycznymi. Wykształcenie sprawności komunikacyjnych z zakresu technik poprawnego tworzenia i wygłaszania tekstów.
W trakcie realizacji modułu będzie omawiany i oceniany polski dyskurs publiczny.
|
| Wymagania wstępne: | Student powinien mieć świadomość językową i znać zasady stylu retorycznego – te informacje powinien zdobyć na zajęciach z zakresu kultury języka polskiego. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma świadomość wagi etyki we współczesnym dyskursie publicznym [RE_K_1] |
POL_1_K05 [3/5] |
Jest przygotowany do świadomego uczestnictwa w publicznych debatach [RE_K_2] |
POL_1_K01 [2/5] |
Potrafi swobodnie posługiwać się technikami argumentacyjnymi, figurami i tropami retorycznymi oraz chwytami erystycznymi [RE_U_1] |
POL_1_U11 [4/5] |
Potrafi tworzyć i wygłaszać teksty stosując odpowiednie strategie językowe debaty publicznej [RE_U_2] |
POL_1_U11 [3/5] |
Zna podstawowe pojęcia z zakresu retoryki i erystyki [RE_W_1] |
POL_1_W13 [5/5] |
Zna podstawowe zasady funkcjonowania współczesnego dyskursu publicznego [RE_W_2] |
POL_1_W10 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń [RE_w_1] | W trakcie dyskusji prowadzący zadaje pytania sprawdzające wiedzę, której dotyczy opisywany efekt kształcenia. Dyskusja może więc dotyczyć podstawowej wiedzy retorycznej czy erystycznej lub oceny poziomu dyskusji w mediach. |
RE_K_1 |
| Kolokwium [RE_w_2] | Pisemny sprawdzian wiedzy i umiejętności z zakresu technik argumentacyjnych i chwytów erystycznych. |
RE_U_1 |
| Przemówienia [RE_w_3] | Studenci przygotowują przemówienia, następnie rejestrujemy je kamerą, aby potem móc je wspólnie obejrzeć i ocenić. |
RE_K_2 |
| Debaty [RE_w_4] | Studenci, pracując w grupach, przygotowują debaty na określone tematy, uczą się sztuki przekonywania i dyskusji, ale także wygrywania sporu oraz szacunku do poglądów grup przeciwnych. |
RE_K_1 |
| Debaty telewizyjne [RE_w_5] | Studenci oglądają publiczne spory, oceniają jakość argumentacji, zastosowane techniki erystyczne. |
RE_K_2 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [RE_fs_1] | Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod:
- dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia,
- aranżowanie debat,
- nagrywanie przemówień,
- oglądanie debat telewizyjnych.
|
10 | Praca własna studenta obejmuje:
- studiowanie literatury przedmiotu,
- przygotowywanie debaty (praca w grupie),
- przygotowania do kolokwium.
|
40 |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń [RE_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||