Historia sztuki nowożytnej polskiej
Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-S1HS12.2017

Nazwa modułu: | Historia sztuki nowożytnej polskiej |
---|---|
Kod modułu: | 0530-5HSNOWOPOLZ |
Kod programu: | 05-S1HS12.2017 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Wykład poświęcony najważniejszym problemom z dziejów sztuki nowożytnej polskiej od renesansu do rokoka. Prezentacja zagadnień
z zakresu architektury, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego. Uzupełnienie wykładu stanowią ćwiczenia, podczas których omawiane
i dyskutowane będą wybrane teksty, a analizie formalno-stylowej oraz ikonograficznej poddane zostaną wybrane dzieła sztuki. Także na ćwiczeniach studenci zaprezentują swoje prace. Po ukończeniu nauki w ramach przedmiotu student powinien wykazać się podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej, umiejętnością wypowiadania się na temat sztuki, a także osadzenia jej w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Celem zajęć jest także przekazanie wiedzy na temat przemian stylowych w architekturze, rzeźbie, malarstwie i rzemiośle artystycznym tego okresu, nauczenie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania najbardziej znaczących zjawisk i dzieł oraz stylu wyróżniających się środowisk i najwybitniejszych artystów. Ponadto podczas zajęć studenci ćwiczą analizę dzieła sztuki pod względem formy i treści, a także zapoznają się z obszerną literaturą przedmiotu.
|
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki.
|
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. [05-5HSNOWOPOLZ _ K_1] |
K_K01 [3/5] |
Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. [05-5HSNOWOPOLZ _ K_2] |
K_KO2 [2/5] |
Potrafi współpracować podczas ćwiczeń w terenie, kiedy w grupach studenci realizują zadanie wykonania opisu wyznaczonego zabytku. [05-5HSNOWOPOLZ _ K_3] |
K_K05 [2/5] |
Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych
i kulturalnych.
[05-5HSNOWOPOLZ _ K_4] |
K_KO9 [2/5] |
Potrafi wyszukiwać informację w źródłach pisanych i elektronicznych (zwłaszcza w literaturze i prasie naukowej oraz źródłach archiwalnych). [05-5HSNOWOPOLZ _ U_1] |
K_U01 [3/5] |
Potrafi dokonać analizy dzieł sztuki nowożytnej polskiej, umieszczając je w szerszym kontekście kulturowym. Umie przeprowadzić ją także w bezpośrednim, empirycznym kontakcie (w muzeum, galerii na wystawie). [05-5HSNOWOPOLZ _ U_2] |
K_UO6 [2/5] |
Zna najważniejsze ujęcia teoretyczne i wzorce badawcze z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej oraz potrafi poprawnie posługiwać się poznaną terminologią. [05-5HSNOWOPOLZ _ U_3] |
K_U09 [2/5] |
Student zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej, jednocześnie pamięta
o złożoności i historycznej zmienności języka historyka sztuki.
[05-5HSNOWOPOLZ _ W_1] |
K_W02 [2/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej, zna wiodące środowiska artystyczne działające w tym okresie, a zjawiska artystyczne potrafi przedstawić na tle społecznym i politycznym. [05-5HSNOWOPOLZ _ W_2] |
K_W05 [3/5] |
Potrafi samodzielnie i logicznie przeprowadzać analizę i interpretację dzieł sztuki nowożytnej polskiej. [05-5HSNOWOPOLZ _ W_3] |
K_W14 [3/5] |
Ma bezpośredni, empiryczny kontakt z dziełem sztuki (objazdy). [05-5HSNOWOPOLZ _ W_4] |
K_W23 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność w trakcie zajęć [05-5HSNOWOPOLZ _w_1] | Ocena studenta na podstawie obecności (uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe, ponieważ literatura pomocnicza nie obejmuje wszystkich kwestii poruszanych podczas zajęć) i jego zaangażowania podczas zajęć: udzielania odpowiedzi na zadane pytania i podejmowanie udziału
w dyskusjach. Brana będzie pod uwagę przy ocenie umiejętność swobodnej wypowiedzi , zdolność do integrowania nabytej wiedzy, osadzania jej w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, budowania konstruktywnej krytyki. Oceniane będą także umiejętność wykorzystania nabytej przez studenta wiedzy w terenie, umiejętność dokonania analizy dzieła sztuki w bezpośrednim, empirycznym kontakcie (objazdy).
|
05-5HSNOWOPOLZ _ K_1 |
Praca pisemna [05-5HSNOWOPOLZ _w_2] | Ocena studenta na podstawie poziomu wykonania analizy dzieła sztuki pod względem formy i treści (zrealizowanej w formie pisemnej, opatrzonej odpowiednim aparatem naukowym). |
05-5HSNOWOPOLZ _ U_1 |
Wygłoszenie referatu [05-5HSNOWOPOLZ _w_3] | Ocena wiedzy i praktycznego jej zastosowania na podstawie zaprezentowania podczas ćwiczeń tematu, który student wcześniej opracował w formie pisemnej. Przy ocenie prezentacji brana będzie pod uwagę solidność przygotowania studenta, komunikatywność oraz pomysłowość. |
05-5HSNOWOPOLZ _ U_2 |
Kolokwium ze slajdów (pisemne) [05-5HSNOWOPOLZ _w_4] | Ocena na podstawie umiejętności rozpoznawania przez studenta dzieł sztuki omówionych na zajęciach, określenia ich autorstwa, miejsca oraz czasu powstania. |
05-5HSNOWOPOLZ _ U_3 |
Egzamin [05-5HSNOWOPOLZ _w_5] | Egzamin sprawdzający stopień przyswojenia materiału przewidzianego programem. |
05-5HSNOWOPOLZ _ K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-5HSNOWOPOLZ_fs_1] | Zajęcia ilustrowane prezentacjami multimedialnymi. |
30 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
20 |
Kolokwium ze slajdów (pisemne) [05-5HSNOWOPOLZ _w_4] |
ćwiczenia [05-5HSNOWOPOLZ_fs_2] | Zajęcia wypełnione prezentacjami studentów i dyskusjami, które one wywołają. Przewidziane także praktyki w terenie, pozwalające na bezpośredni kontakt studentów z zabytkami. |
30 | Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej i wypowiedzi ustnej. |
15 |
Aktywność w trakcie zajęć [05-5HSNOWOPOLZ _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |