Podstawy wiedzy o niepełnosprawności
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014
| Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o niepełnosprawności |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-PETP-S2-1PWON |
| Kod programu: | 12-S2PE12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2014/2015 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Treści przedmiotu są kontynuacją realizowanych zagadnień na podstawach pedagogiki specjalnej. Służą przede wszystkim pogłębieniu wiedzy o niepełnosprawności oraz teoretycznych podstaw pracy z osobą niepełnosprawną. Student po zrealizowaniu treści tego przedmiotu powinien także dokładnie orientować się w strukturze, celach, paradygmatach pedagogiki specjalnej. Treści przedmiotu są sprawdzeniem do kolejnych modułów szczegółowo rozpatrujących kwestie terapii, edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. |
| Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki specjalnej |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
docenia znaczenie nauk pedagogicznych (ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki specjalnej) dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga [_K_1] |
K_K03 [2/5] |
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi [_U_2] |
K_U04 [3/5] |
zna terminologię używaną w pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_1] |
K_W01 [4/5] |
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka niepełnosprawnego w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych [_W_2] |
K_W06 [4/5] |
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych ludzi niepełnosprawnych, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii [_W_3] |
K_W08 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin pisemny [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
_W_1 |
| zaliczenie pisemne w formie eseju, indywidualny przypadek [_w_2] | opis indywidualnego przypadku osoby niepełnosprawnej w aspekcie barier społecznych, instytucjonalnych oraz uzyskiwanego wsparcia i procesów rehabilitacji społecznej |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
30 | analiza literatury przedmiotu |
50 |
egzamin pisemny [_w_1] |
| ćwiczenia [_fs_2] | dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków; prezentacje prac indywidualnych oraz dyskusja nad ich treścią |
15 | analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji; przygotowanie prezentacji indywidualnych |
55 |
zaliczenie pisemne w formie eseju, indywidualny przypadek [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||