Logika
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2015

Nazwa modułu: | Logika |
---|---|
Kod modułu: | 02-FP-S1-Log |
Kod programu: | 02-S1FLP12.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | 1. Wprowadzenia różnych pojęć prawdy; obiektywnej, subiektywnej, naukowej oraz wskazanie związku zasady Grice’a z zasadą zaufania w ocenie prawdziwości wypowiedzi.
2. Wyróżnienia podstawowych spójników ekstensjonalnych w języku naturalnym oraz ustalenia ich tradycyjnych zasad prawdziwościowych. Wyróżnienie spójników alternatywy, koniunkcji, implikacji i równoważności. Omówienie roli funktora negacji.
3. Klasyczny Rachunek Zdań jako model języka naturalnego. Omówienie bezpośredniego związku języka naturalnego i Klasycznego Rachunku Zdań. Wykształcenie umiejętności ustalania tautologiczności formuł.
4. Przedstawienia zasad modelowania wypowiedzi języka naturalnego oraz poprawnego wnioskowania na poziomie zdania złożonego.
5. Różne rodzaje definiowania. Wprowadzenie zasad różnego rodzaju definiowania (definicja sprawozdawcza, regulująca, ostensywna, cząstkowa). Przedstawienie przykładów typowych błędów w definiowaniu (idem per idem, ignotum per ignotum, niejasności, wieloznaczności). Wykształcenie praktycznej umiejętności ustalania rodzaju błędu zakresowego w definicji sprawozdawczej przez zastosowanie schematu Venna.
6. Przedstawienie podstawowych zdań kategorycznych oraz związku sylogistyki z analizą zależności między nazwami. Rozróżnianie typu zdania kategorycznego przez analizę denotacji występujących w nim nazw.
7. Omówienia zasad poprawnego wnioskowania w sytuacji, gdy argumenty i konkluzja mają kształt sylogizmu kategorycznego. Przedstawienie metody weryfikacji poprawności wnioskowania przez spełnienie pięciu zasad poprawnego wnioskowania sylogistycznego.
8. Wnioskowanie entymematyczne i wyprowadzanie poprawnego wniosku z przedstawianych przesłanek
|
Wymagania wstępne: | Podstawy matematyki |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student (ka) posiada uporządkowaną wiedzę na temat podstaw najważniejszych zagadnień logiki klasycznej i uzyskania ich związku z językiem naturalnym, zna podstawową terminologie z zakresu logiki [Log_1] |
K_W17 [3/5] |
Student(ka) posiada umiejętność stawiania i analizowania problemów literackich oraz językoznawczych na podstawie pozyskanej wiedzy z zakresu logiki [Log_2] |
K_U17 [3/5] |
Student(ka) potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej [Log_3] |
K_U16 [2/5] |
Student (ka) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [Log_4] |
K_K01 [2/5] |
Student(ka) ma świadomość profesjonalnego użycia języka i uwrażliwienia na jakość wypowiedzi w kontekście znajomości logiki. [Log_5] |
K_K05 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Praca domowa [Log_w_1] | Rozwiązywanie zadań zalecanych przez prowadzącego |
Log_1 |
Sprawdziany cząstkowe [Log_w_2] | Testy lub odpowiedzi ustne |
Log_1 |
Sprawdzian końcowy [Log_w_3] | test |
Log_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [Log_fs_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne), metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna), metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach. |
30 |
Praca domowa [Log_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |