Synatropizacja szaty roślinnej
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: 01-S1BI12.2014
| Nazwa modułu: | Synatropizacja szaty roślinnej |
|---|---|
| Kod modułu: | 1BL_47 |
| Kod programu: | 01-S1BI12.2014 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z przyczynami, przejawami i skutkami synatropizacji szaty roślinnej, jak również ze sposobami jej identyfikacji i oceny w różnych skalach: regionalnej i lokalnej. Student poznaje (i dyskutuje) mechanizmy i konsekwencje oddziaływania człowieka na szatę roślinną, przyswaja terminy przyrodnicze i klasyfikacje stosowane w badaniach nad synantropizacją szaty roślinnej. Student samodzielnie identyfikuje problemy środowiskowe oraz dyskutuje i proponuje możliwe rozwiązania. |
| Wymagania wstępne: | Wiadomości z ekologii, ochrony przyrody i geografii na poziomie szkoły ponad gimnazjalnej oraz wiedza z modułów: Różnorodność roślin naczyniowych i Ekologia. |
| Literatura podstawowa: | jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Rozumie pojęcia: synantropizacja, antropopresja. Rozpoznaje, nazywa, opisuje i wyjaśnia przejawy antropogenicznych przemian flory i roślinności oraz identyfikuje mechanizmy antropopresji na poziomie gatunku (m.in. hybrydyzacja gatunków rodzimych z gatunkami obcego pochodzenia). [1BL_47_1] |
1BL_W18 [5/5] |
Wymienia i objaśnia przyczyny i skutki zaniku rodzimych gatunków roślin i zbiorowisk roślinnych oraz rozprzestrzeniania się gatunków roślin obcego pochodzenia oraz dyskutuje możliwości zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska przyrodniczego. [1BL_47_2] |
1BL_W01 [4/5] |
Identyfikuje przejawy zmian we florach określonych obszarów oraz degeneracji zbiorowisk roślinnych i przedstawia ich przyczyny dyskutuje sposoby ich ograniczania. Formułuje własne opinie na podstawie zgromadzonej wiedzy. [1BL_47_3] |
1BL_W05 [3/5] |
Kształtuje postawy i zachowania wynikające ze świadomości zagrożeń jakie może powodować synatropizacja szaty roślinnej , przyjmując różne role w pracy indywidualnej i zespołowej. [1BL_47_4] |
1BL_U08 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Kolokwium z treści wykładów [1BL_47_w_1] | Ocenie podlega wiedza zdobyta podczas wykładów. |
1BL_47_1 |
| Kolokwium praktyczne [1BL_47_w_2] | Ocenie podlegają umiejętność rozpoznawania gatunków wiążących się z przejawami i lub procesami synatropizacji, poznanych podczas laboratoriów. |
1BL_47_1 |
| ekspertyza [1BL_47_w_3] | Ocenie podlega umiejętność przygotowania opracowania po przeprowadzonej wizji lokalnej w terenie wraz z koncepcją rozwiązania problemu środowiskowego, w formie prezentacji multimedialnej, w tym poprawność merytoryczna przygotowania i zaprezentowania oraz „obrona” przyjętych rozwiązań minimalizujących skutki antropopresji podczas generalnej dyskusji. |
1BL_47_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [1BL_47_fs_1] | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych i materiałów faktograficznych. |
10 | Samodzielne przyswajanie wiedzy: praca z zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu w tym również literaturą uzupełniającą –poszerzającą i systematyzującą wiedzę, wyszukaną przez studenta na podstawie wskazań prowadzącego zajęcia. |
10 |
Kolokwium z treści wykładów [1BL_47_w_1] |
| laboratorium [1BL_47_fs_2] | Indywidualne analizy opracowań środowiskowych m.in. utrwalanie i stosowanie klasyfikacji odnoszących się do synantropizacji flory i roślinności, wyliczanie wskaźników synantropizacji, wizja lokalna w terenie:
zajęcia instruktażowe pod kierunkiem prowadzącego: identyfikacja i ocena stopnia antropogenicznych przemian szaty roślinnej wskazanego obszaru; identyfikacja problemu środowiskowego, wstępne propozycje rozwiązania problemu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. |
20 | Analiza opracowań, map, danych, wykazu gatunków, alegatów zielnikowych dostarczonych przez prowadzącego i/lub pozyskanych w bibliotece i Internecie.
Analiza zadanego do rozpatrzenia problemu i jego opracowanie w formie raportu / sprawozdania / prezentacji - forma dostosowana do zaangażowania i aktywności grupy. |
20 |
Kolokwium praktyczne [1BL_47_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||