Dydaktyka pracy z uczniem z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Dydaktyka pracy z uczniem z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym
Kod modułu: 02_KPIKS_DPUZR2
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W trakcie zajęć z przedmiotu omówione i analizowane będą następujące zagadnienia: dysharmonie rozwojowe, opóźnienia i zaburzenia w rozwoju, współwystępowanie zaburzeń rozwojowych, funkcjonowanie ucznia z zaburzeniami w rozwoju w szkole; zwykłe i specyficzne trudności szkolne, ich etiologia, symptomy, rozpoznawanie; potrzeby uczniów doświadczających zwykłych i specyficznych trudności w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, omówione zostaną formy kształcenia uczniów ze zwykłymi i specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, a także sposoby pracy z takimi uczniami na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych, w tym rodzaje działań terapeutycznych, zakres ćwiczeń, materiał do ćwiczeń, środki dydaktyczne, zasady pracy, metody, procedury i przykłady dobrych praktyk wspierania ucznia. Szczegółowo analizowane będą założenia pracy terapeutycznej, zwłaszcza w zakresie możliwości udzielania pomocy logopedycznej uczniom z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się [DPUZR2_1]
Kpik_W14 [5/5]
Zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych [DPUZR2_2]
Kpik_W15 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym również działań o charakterze logopedycznym [DPUZR2_3]
Kpik_W23 [5/5]
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i zakresu teorii komunikacji), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych [DPUZR2_4]
Kpik_U11 [2/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych [DPUZR2_5]
Kpik_U12 [4/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych z pierwszym i drugim etapem edukacyjnym oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela-logopedy [DPUZR2_6]
Kpik_U14 [2/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych [DPUZR2_7]
Kpik_U16 [3/5]
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania [DPUZR2_8]
Kpik_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
DPUZR2_1 DPUZR2_2 DPUZR2_3 DPUZR2_4 DPUZR2_5 DPUZR2_6 DPUZR2_7 DPUZR2_8
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
DPUZR2_1 DPUZR2_2 DPUZR2_3 DPUZR2_4 DPUZR2_5 DPUZR2_6 DPUZR2_7 DPUZR2_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DPUZR2_C]
Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa, metoda tekstu przewodniego), metody praktyczne (w tym ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu, pokaz), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metody badawcze (obserwacja nieuczestnicząca).
15
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktycznych), rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (w tym: przygotowanie się do podsumowującego zajęcia testu holistycznego), przygotowanie projektu.
15 zaliczenie [z_1]
wykład [DPUZR2_W]
Wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład interaktywny, pokaz
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
15 egzamin [e_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)