Dydaktyka pracy z uczniem z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Dydaktyka pracy z uczniem z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym |
---|---|
Kod modułu: | 02_KPIKS_DPUZR2 |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W trakcie zajęć z przedmiotu omówione i analizowane będą następujące zagadnienia: dysharmonie rozwojowe, opóźnienia i zaburzenia w rozwoju, współwystępowanie zaburzeń rozwojowych, funkcjonowanie ucznia z zaburzeniami w rozwoju w szkole; zwykłe i specyficzne trudności szkolne, ich etiologia, symptomy, rozpoznawanie; potrzeby uczniów doświadczających zwykłych i specyficznych trudności w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, omówione zostaną formy kształcenia uczniów ze zwykłymi i specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, a także sposoby pracy z takimi uczniami na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych, w tym rodzaje działań terapeutycznych, zakres ćwiczeń, materiał do ćwiczeń, środki dydaktyczne, zasady pracy, metody, procedury i przykłady dobrych praktyk wspierania ucznia. Szczegółowo analizowane będą założenia pracy terapeutycznej, zwłaszcza w zakresie możliwości udzielania pomocy logopedycznej uczniom z zaburzeniami w rozwoju na I i II etapie edukacyjnym. |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się
[DPUZR2_1] |
Kpik_W14 [5/5] |
Zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych [DPUZR2_2] |
Kpik_W15 [5/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym również działań o charakterze logopedycznym [DPUZR2_3] |
Kpik_W23 [5/5] |
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i zakresu teorii komunikacji), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych [DPUZR2_4] |
Kpik_U11 [2/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych [DPUZR2_5] |
Kpik_U12 [4/5] |
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych z pierwszym i drugim etapem edukacyjnym oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela-logopedy [DPUZR2_6] |
Kpik_U14 [2/5] |
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych [DPUZR2_7] |
Kpik_U16 [3/5] |
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania [DPUZR2_8] |
Kpik_K01 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [e_1] | Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
DPUZR2_1 |
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
DPUZR2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [DPUZR2_C] | Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa, metoda tekstu przewodniego), metody praktyczne (w tym ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu, pokaz), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metody badawcze (obserwacja nieuczestnicząca). |
15 | Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktycznych), rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (w tym: przygotowanie się do podsumowującego zajęcia testu holistycznego), przygotowanie projektu. |
15 |
zaliczenie [z_1] |
wykład [DPUZR2_W] | Wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład interaktywny, pokaz |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów. |
15 |
egzamin [e_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |