Podstawy foniatrii Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Podstawy foniatrii
Kod modułu: 02_KPIKS-PF
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą tworzenia dźwięków mowy biorąc pod uwagę budowę i funkcjonowanie struktur oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych, w tym w szczególności narządu fonacyjnego w normie i w patologii, a także poznanie istoty postępowania foniatrycznego, jak również wskazanie na możliwości współpracy foniatry i logopedy. Ważne jest ukazanie pracy narządu fonacyjnego na tle i w powiązaniu z układem oddechowym i artykulacyjnym. Istotne jest także zdobycie wiedzy na temat wybranych zaburzeń i dysfunkcji narządu fonacyjnego oraz umiejętności profesjonalnego formułowania opinii na ich temat. Ważnym elementem kształcenia jest kształtowanie postawy szacunku do dziecka i jego opiekunów, jak również poczucia odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna oddechowo-fonacyjno-artykulacyjne podstawy procesu rozwoju mowy [PF_1]
Kpik_W02 [5/5]
Ma wiedzę o obwodowych mechanizmach funkcjonowania człowieka, w tym rozwijania się mowy w normie i w zaburzeniach [PF_2]
Kpik_W17 [5/5]
Ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu, diagnostyki i terminologii dotyczącej foniatrii [PF_3]
Kpik_W21 [4/5]
Ma podstawową wiedzę o mechanizmie powstawania dźwięków mowy w ontogenezie z uwzględnieniem wiedzy foniatrycznej w normie i patologii, jak również zna sposoby przezwyciężania zaburzeń głosu i prowadzenia profilaktyki [PF_4]
Kpik_W22 [4/5]
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie zdobywania wiedzy o osobie z zaburzeniami głosu i na temat prowadzenia profilaktyki i terapii zaburzeń głosu [PF_5]
Kpik_U03 [4/5]
Potrafi dobrze porozumiewać się z osobami zajmującymi się pomocą osobom z zaburzeniami mowy, w tym z foniatrą [PF_6]
Kpik_U22 [3/5]
Potrafi analizować, zbierać i interpretować wyniki badań foniatrycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy oraz użytkować informacje do planowania profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej [PF_7]
Kpik_U24 [4/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [PF_8]
Kpik_K01 [5/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [PF_9]
Kpik_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formir określonej przez prowadzącego w sylabusie.
PF_1 PF_2 PF_3 PF_4 PF_5 PF_6 PF_7 PF_8 PF_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PF_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
15 zaliczenie [z_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)