Zaburzenia płynności mówienia
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Zaburzenia płynności mówienia |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-ZPM |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Nauczanie przedmiotu ma na celu wyposażenie w wiedzę i umiejętności diagnozy i terapii w przypadku zaburzeń płynności mówienia, jakie spotykane są u dzieci w różnym wieku. Istotnym obszarem przekazywanej wiedzy jest konieczność prowadzenia diagnozy różnicowej, a także dobór odpowiednich strategii profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych. Ważne jest kształtowanie umiejętności współpracy z różnymi osobami zajmującymi się dziećmi, kształtowanie postawy szacunku i odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka i jego opiekunów działania. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię w zakresie typologii zaburzeń dotyczących płynności mówienia. [ZPM_1] |
Kpik_W04 [5/5] |
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka. [ZPM_10] |
Kpik_K08 [5/5] |
Ma wiedzę o biologicznych i psychologiczno-społecznych uwarunkowaniach rozwoju mowy, w tym płynności mowy. [ZPM_2] |
Kpik_W17 [5/5] |
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem z zaburzeniami płynności mowy lub z zagrożeniem trudnościami w uzyskaniu płynnej mowy. [ZPM_3] |
Kpik_U19 [5/5] |
Zna zasady, metody i etapy postępowania logopedycznego, w tym w szczególności w przypadku profilaktyki zaburzeń płynności mowy oraz prowadzenia diagnozy i terapii. [ZPM_4] |
Kpik_U20 [5/5] |
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju umiejętności płynnego mówienia. [ZPM_5] |
Kpik_W21 [5/5] |
Potrafi prowadzić badanie logopedyczne dotyczące płynności mówienia, interpretować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami oraz wykorzystywać informacje, w tym związanych z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną dotyczącą zaburzeń płynności mówienia. [ZPM_6] |
Kpik_U24 [4/5] |
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje projekty związane z pomocą osobom z zaburzeniami płynności mówienia lub z ryzykiem powstawania zaburzeń w tym zakresie wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją. [ZPM_7] |
Kpik_U25 [4/5] |
Posiada umiejętności w zakresie oceny płynności mówienia oraz potrafi przygotować opinię dotyczącą stwierdzonych zaburzeń. [ZPM_8] |
Kpik_U26 [4/5] |
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [ZPM_9] |
Kpik_K06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [e_1] | Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
ZPM_1 |
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
ZPM_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [ZPM_C] | Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz. |
30 | Lektura podręczników i wybranych artykułów. Przeprowadzenie badania dziecka z niepłynnością mówienia i wykonanie analizy diagnostycznej oraz zaprogramowanie terapii. |
30 |
zaliczenie [z_1] |
wykład [ZPM_W] | Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych. |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów. |
15 |
egzamin [e_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |