Dyslalia i alalia Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Dyslalia i alalia
Kod modułu: 02-KPIKS-DA
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę i umiejętności prowadzenia diagnozy i terapii w przypadku dyslalii warunkowanej różnymi czynnikami. Ważnym obszarem przekazywanej wiedzy jest wskazanie na różne ujęcia terminu dyslalia, rozmaite typologie oraz uświadomienie znaczenia działań profilaktycznych, a także współpracy z innymi specjalistami oraz osobami zajmującymi się dzieckiem. Istotne jest kształtowanie postawy szacunku dla dziecka i jego opiekunów oraz odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, a także umiejętności dopasowania własnych działań do możliwości i potrzeb dziecka.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawową terminologię w zakresie typologii zaburzeń systemu fonetyczno-fonologicznego i zaburzeń innych podsystemów języka [DA_1]
Kpik_W04 [5/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [DA_10]
Kpik_K08 [4/5]
Ma wiedzę o biologicznych uwarunkowaniach rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego i innych podsystemów języka [DA_2]
Kpik_W17 [5/5]
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem z zaburzeniami mowy, w tym dyslalii i alalii [DA_3]
Kpik_W19 [4/5]
Zna zasady, metody i etapy postępowania logopedycznego, w tym w szczególności w przypadku profilaktyki zaburzeń systemu fonetyczno-fonologicznego oraz diagnozy i terapii dyslalii oraz alalii [DA_4]
Kpik_W20 [4/5]
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju systemu językowego oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń rozwoju sytemu językowego [DA_5]
Kpik_W21 [4/5]
Potrafi prowadzić badanie logopedyczne dotyczące rozwoju systemu językowego, w tym fonetyczno-fonologicznego, interpretować wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami wymowy oraz użytkować informacje, w tym związanych z profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną dyslalii i alalii [DA_6]
Kpik_U24 [4/5]
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje projekty związane z pomocą osobom z dyslalią i alalią, w tym dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [DA_7]
Kpik_U25 [4/5]
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości wymowy i innych umiejętności posługiwania się językiem, w tym w aspekcie diagnozy logopedycznej oraz potrafi przygotować opinię dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [DA_8]
Kpik_U26 [4/5]
Potrafi współdziałać w grupie przejmując w niej zarówno funkcje kierownicze jak i podrzędno-wykonawcze [DA_9]
Kpik_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prpwadzącego w sylabusie.
DA_1 DA_10 DA_2 DA_3 DA_4 DA_5 DA_6 DA_7 DA_8 DA_9
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
DA_1 DA_10 DA_2 DA_3 DA_4 DA_5 DA_6 DA_7 DA_8 DA_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DA_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz.
30
Lektura podręczników i wybranych artykułów. Przeprowadzenie badania dziecka z dyslalią i wykonanie analizy diagnostycznej oraz zaprogramowanie terapii.
30 zaliczenie [z_1]
wykład [DA_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
45 egzamin [e_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)