Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-DPUSPE |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | W ramach zajęć omówione zostają zasady pracy z uczniami o wybranych typach specjalnych potrzeb edukacyjnych, m. in. trudności w czytaniu i pisaniu, zaburzenia słyszenia, niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność sprzężona, autyzm, ADHD i ADD, choroba przewlekła. Student poznaje zasady pracy z uczniem zdolnym oraz z dzieckiem w sytuacji kryzysowej i traumatycznej. Analizie poddane są m .in. zagadnienia związane z rozpoznawaniem potrzeb edukacyjnych dziecka; znaczenie wczesnego ich wykrywania i sposoby zapobiegania ewentualnym trudnościom wynikającym ze specjalnych potrzeb edukacyjnych. Student kształtuje ponadto umiejętność pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym, zwłaszcza w zakresie diagnozowania, programowania i udzielanie wsparcia oraz ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć z psychologii i pedagogiki, z podstaw dydaktyki oraz z wiedzy o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się. [DPUSPE_1] |
Kpik_W14 [5/5] |
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania. [DPUSPE_10] |
Kpik_K01 [2/5] |
Potrafi określić stan swojej wiedzy i umiejętności, wskazując obszary konieczne do dalszego doskonalenia, dostrzega potrzebę ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. [DPUSPE_11] |
Kpik_K08 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [DPUSPE_12] |
Kpik_K09 [3/5] |
Zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych. [DPUSPE_2] |
Kpik_W15 [5/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat szkoły jako instytucji dydaktyczno-wychowawczej, wspomagającej rozwój jednostki i społeczeństwa, zwłaszcza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [DPUSPE_3] |
Kpik_W16 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym również działań o charakterze logopedycznym. [DPUSPE_4] |
Kpik_W23 [5/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, zwłaszcza polonistycznych, a także na temat specyficznych trudności szkolnych. [DPUSPE_5] |
Kpik_W19 [5/5] |
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i zakresu teorii komunikacji), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych. [DPUSPE_6] |
Kpik_U11 [2/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych. [DPUSPE_7] |
Kpik_U12 [4/5] |
(brak informacji) [DPUSPE_8] |
Kpik_U15 [4/5] |
Potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne, terapeutyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów. [DPUSPE_9] |
Kpik_U18 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [e_1] | Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
DPUSPE_1 |
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
DPUSPE_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [DPUSPE_C] | Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz, realizacja projektu grupowego. |
15 | Analiza literatury przedmiotu i źródeł dostępnych w ramach World Wide Web. Przygotowanie projektu grupowego oraz indywidulane opracowanie zestawu ćwiczeń. |
45 |
zaliczenie [z_1] |
wykład [DPUSPE_W] | Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji multimedialnych. |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów. |
15 |
egzamin [e_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |