Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym
Kod modułu: 02-KPIKS-DPUSPE
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach zajęć omówione zostają zasady pracy z uczniami o wybranych typach specjalnych potrzeb edukacyjnych, m. in. trudności w czytaniu i pisaniu, zaburzenia słyszenia, niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność sprzężona, autyzm, ADHD i ADD, choroba przewlekła. Student poznaje zasady pracy z uczniem zdolnym oraz z dzieckiem w sytuacji kryzysowej i traumatycznej. Analizie poddane są m .in. zagadnienia związane z rozpoznawaniem potrzeb edukacyjnych dziecka; znaczenie wczesnego ich wykrywania i sposoby zapobiegania ewentualnym trudnościom wynikającym ze specjalnych potrzeb edukacyjnych. Student kształtuje ponadto umiejętność pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacyjnym, zwłaszcza w zakresie diagnozowania, programowania i udzielanie wsparcia oraz ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie zajęć z psychologii i pedagogiki, z podstaw dydaktyki oraz z wiedzy o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się. [DPUSPE_1]
Kpik_W14 [5/5]
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania. [DPUSPE_10]
Kpik_K01 [2/5]
Potrafi określić stan swojej wiedzy i umiejętności, wskazując obszary konieczne do dalszego doskonalenia, dostrzega potrzebę ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. [DPUSPE_11]
Kpik_K08 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [DPUSPE_12]
Kpik_K09 [3/5]
Zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych. [DPUSPE_2]
Kpik_W15 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat szkoły jako instytucji dydaktyczno-wychowawczej, wspomagającej rozwój jednostki i społeczeństwa, zwłaszcza ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [DPUSPE_3]
Kpik_W16 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów, w tym również działań o charakterze logopedycznym. [DPUSPE_4]
Kpik_W23 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, zwłaszcza polonistycznych, a także na temat specyficznych trudności szkolnych. [DPUSPE_5]
Kpik_W19 [5/5]
Potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną (językoznawczą i zakresu teorii komunikacji), dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych. [DPUSPE_6]
Kpik_U11 [2/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych. [DPUSPE_7]
Kpik_U12 [4/5]
(brak informacji) [DPUSPE_8]
Kpik_U15 [4/5]
Potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne, terapeutyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów. [DPUSPE_9]
Kpik_U18 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
DPUSPE_1 DPUSPE_10 DPUSPE_11 DPUSPE_12 DPUSPE_2 DPUSPE_3 DPUSPE_4 DPUSPE_5 DPUSPE_6 DPUSPE_7 DPUSPE_8 DPUSPE_9
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
DPUSPE_1 DPUSPE_10 DPUSPE_11 DPUSPE_12 DPUSPE_2 DPUSPE_3 DPUSPE_4 DPUSPE_5 DPUSPE_6 DPUSPE_7 DPUSPE_8 DPUSPE_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DPUSPE_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz, realizacja projektu grupowego.
15
Analiza literatury przedmiotu i źródeł dostępnych w ramach World Wide Web. Przygotowanie projektu grupowego oraz indywidulane opracowanie zestawu ćwiczeń.
45 zaliczenie [z_1]
wykład [DPUSPE_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji multimedialnych.
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
15 egzamin [e_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)