Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
Kod modułu: 02-KPIKS-KRMD
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę dotyczącą etapów, mechanizmów i czynników rozwoju mowy od okresu prenatalnego do wieku adolescencji. Istotne jest poznanie przez studenta cech rozwoju mowy dziecka w poszczególnych latach życia, a także rozwijanie umiejętności analizy dziecięcych wypowiedzi z perspektywy językoznawczej, logopedycznej i psychologicznej. Ważnym elementem kształcenia jest wskazanie na możliwości profilaktyki zaburzeń mowy, a także współpracę z osobami z różnych środowisk wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną wiedzę o człowieku i czynnikach rozwoju mowy uwarunkowanego biologicznie i społecznie. [KRMD_1]
Kpik_W17 [4/5]
Zna mechanizmy i czynniki odpowiedzialne za rozwój mowy i języka. [KRMD_2]
Kpik_W21 [4/5]
Zna etapy rozwoju mowy i języka w ontogenezie. [KRMD_3]
Kpik_W22 [5/5]
Posiada wiedzę na temat sposobów diagnozy poziomu rozwoju mowy i języka. [KRMD_4]
Kpik_W23 [4/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z rodzicami dziecka z oraz innymi osobami zajmującymi się dzieckiem, również w placówkach oświatowych. [KRMD_5]
Kpik_U22 [3/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, zbierać i interpretować wyniki badań specjalistycznych pozwalające na diagnozę poziomu rozwoju mowy i określenie możliwości profilaktyki zaburzeń rozwoju mowy. [KRMD_6]
Kpik_U24 [3/5]
Posiada umiejętności w zakresie oceny poziomu rozwoju mowy i języka jako elementu kultury. [KRMD_7]
Kpik_U26 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [KRMD_8]
Kpik_K06 [3/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka. [KRMD_9]
Kpik_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
KRMD_1 KRMD_2 KRMD_3 KRMD_4 KRMD_5 KRMD_6 KRMD_7 KRMD_8 KRMD_9
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
KRMD_1 KRMD_2 KRMD_3 KRMD_4 KRMD_5 KRMD_6 KRMD_7 KRMD_8 KRMD_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [KRMD_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz.
15
Lektura podręczników i wybranych artykułów. Przeprowadzenie analizy wypowiedzi dziecka i opracowanie programu stymulacji rozwoju mowy.
15 zaliczenie [z_1]
wykład [KRMD_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
30
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
30 egzamin [e_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)