Podstawy dydaktyki
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Podstawy dydaktyki |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-PD |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Dydaktyka ogólna wśród nauk pedagogicznych. Orientacje teoretyczne wobec procesu uczenia się i zasad kształcenia. Analiza treści kształcenia. Cele kształcenia – analiza taksonomiczna. Konstrukcja i ewaluacja programu kształcenia. Koncepcje, podziały i klasyfikacje metod kształcenia. Style nauczania. Motywacja i motywowanie w procesie kształcenia. Formy pracy. Środki dydaktyczne. Utrzymanie ładu i dyscypliny podczas zajęć edukacyjnych. Planowanie zajęć edukacyjnych. Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. Typy i struktura lekcji. Mikronauczanie – modele kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W. Okonia. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się [PD_1] |
Kpik_W02 [5/5] |
potrafi korzystać z technik informacyjnych i różnych mediów, wyszukiwać, dokonywać selekcji oraz wartościować treści zamieszczone w internetowych źródłach informacji, stosować internetowe źródeł informacji oraz narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy nauczyciela/logopedy [PD_10] |
Kpik_U23 [2/5] |
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [PD_11] |
Kpik_K08 [2/5] |
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy polonisty-logopedy [PD_12] |
Kpik_K06 [2/5] |
zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych [PD_2] |
Kpik_W02 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania na zajęciach logopedycznych i pozostałych lekcjach w celach wychowawczych i dydaktycznych [PD_3] |
Kpik_W03 [4/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów [PD_4] |
Kpik_W19 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, a także na temat specyficznych trudności szkolnych), [PD_5] |
Kpik_W19 [1/5] |
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych [PD_6] |
Kpik_U23 [5/5] |
potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wobec uczniów [PD_7] |
Kpik_U23 [5/5] |
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych [PD_8] |
Kpik_U22 [1/5] |
potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne, terapeutyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów [PD_9] |
Kpik_K07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
PD_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [PD_L] | metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana); analiza elementów programów nauczania, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy dydaktycznej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych. |
30 | samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, wypełnienie arkusza obserwacji, powtórzenie i usystematyzowanie materiału z zajęć oraz samodzielnej lektury, przygotowanie pisemnych prac w postaci projektów (scenariusz zajęć dydaktycznych, analiza programu nauczania, analiza podręcznika) |
30 |
zaliczenie [z_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |