Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania procesu uczenia się na I i II etapie edukacji
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania procesu uczenia się na I i II etapie edukacji |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-PPUPU |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł stanowi integralną część zajęć składających się na przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela. Wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne i pedagogiczne konieczne do nauczania na I i II etapie edukacyjnym. Efekty zostały opracowane zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 17 stycznia 2012r.
Realizowane treści kształcenia: sylwetka rozwojowa dziecka w okresie przedszkolnym, we wczesnym i późnym wieku szkolnym; rozwój fizyczny i motoryczny dziecka; rozwój procesów umysłowych (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć); trudności związane z uczeniem się oraz interwencje w przypadkach wystąpienia trudności w uczeniu się; rozwój osobowości i rozwój moralny dziecka; rozwój społeczno-emocjonalny dziecka (rodzina, szkoła, i grupa rówieśnicza i ich wpływ na rozwijające się dziecko); konflikty dziecka z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami – podłoże, mechanizmy, sposoby rozwiązywania; zagrożenia rozwoju uczniów: agresja i przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne – identyfikacja zjawisk, analiza mechanizmów i środków zapobiegawczych; psychologiczno-pedagogiczne aspekty pracy z dziećmi zaburzonymi i sprawiającymi trudności wychowawcze; identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów przejawiających zaburzenia rozwojowe, zachowania, emocjonalne, nastroju; metody wspomagania uczniów w ich aktywności edukacyjnej – perspektywa psychologiczna i pedagogiczna; szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp).
|
Wymagania wstępne: | Brak
|
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju i wychowania: na temat rozwoju fizycznego, psychicznego dzieci (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć, emocje, motywacja), społecznego i moralnego typowego dla uczniów na określonym (I i II) etapie edukacyjnym [PPUPU_1] |
Kpik_W02 [5/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki do analizowania i interpretowania sytuacji, zjawisk i zdarzeń pedagogiczno-psychologicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji [PPUPU_10] |
Kpik_U23 [5/5] |
ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w ocenie zachowań nauczycieli-profesjonalistów i podczas samooceny siebie jako kandydata do zawodu [PPUPU_11] |
Kpik_K06 [3/5] |
ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka [PPUPU_12] |
Kpik_K07 [3/5] |
zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych i dydaktycznych [PPUPU_2] |
Kpik_W04 [4/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela logopedy na I i II etapie nauczania [PPUPU_3] |
Kpik_W18 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów na I i II etapie nauczania (na temat różnych form aktywności ucznia oraz ich psychologicznych i pedagogicznych podstaw oraz mechanizmów ją warunkujących) [PPUPU_4] |
Kpik_W19 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat sytuacji wychowawczych w toku działań terapeutycznych i dydaktycznych, zna również sposoby jej wykorzystania w celu optymalizacji procesu nauczania i wychowania [PPUPU_5] |
Kpik_W19 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej [PPUPU_6] |
Kpik_W19 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp) oraz na temat ich wzajemnych zależności i podziału zakresów kompetencji edukacyjnych i wychowawczych [PPUPU_7] |
Kpik_W17 [5/5] |
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym [PPUPU_8] |
Kpik_U21 [4/5] |
ma kompetencje interpersonalne i komunikacyjne umożliwiające współpracę z podmiotami działalności pedagogicznej będących w różnej kondycji emocjonalnej, w tym – ma umiejętność przedstawienia na forum grupy refleksji psychologicznej i pedagogicznej sformułowanych w oparciu o rzetelną wiedzę naukową [PPUPU_9] |
Kpik_U22 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
PPUPU_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPUPU_W] | wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład interaktywny , metody eksponujące impresywne, pokaz |
15 | aktywne uczestnictwo, konsultacje elektroniczne, lektura wskazanych tekstów, przygotowanie zagadnień do testu |
15 |
zaliczenie [z_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |