Neurologiczne podstawy zaburzeń mowy z elementami psychiatrii Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: Neurologiczne podstawy zaburzeń mowy z elementami psychiatrii
Kod modułu: 02-KPIKS-NPZM
Kod programu: 02-S1KP12.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Głównym celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę na temat budowy i funkcjonowania układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów neuronalnych zaangażowanych w mowę, a także podstawowej wiedzy z psychiatrii, w szczególności dziecięcej. Ważnym obszarem przekazywanej wiedzy jest poznanie neurologicznych mechanizmów umożliwiających budowanie mowy w przypadku jej braku lub odbudowa umiejętności posługiwania się językiem w przypadku jego utraty w różnych zaburzeniach. Istotne jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą przedmiotu zainteresowań psychiatrii, jej podstawowych metod postępowania oraz zasad współpracy psychiatry i logopedy, a także poznanie podstawowych chorób psychicznych w odniesieniu do dzieci, a także zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych o podłożu neurologicznym i psychiatrycznym. Ważne jest kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, a także umiejętności współpracy z innymi osobami zajmującymi się dzieckiem.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna neurologiczne podstawy procesu rozwoju, wychowania i nauczania – uczenia się [NPZM_1]
Kpik_W02 [5/5]
Ma wiedzę o neurologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka, w tym rozwijania się mowy w normie i w zaburzeniach [NPZM_2]
Kpik_W17 [5/5]
Ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu, terminologii i podstawowych metod diagnozy i terapii dotyczącej neurologii i psychiatrii, zna neurologiczne podstawy mowy i języka [NPZM_3]
Kpik_W21 [5/5]
Ma podstawową wiedzę o neurologicznych mechanizmach rozwoju mowy w ontogenezie oraz zapobiegania zaburzeniom ontogenezy języka, a także zna sposoby przezwyciężania dysfunkcji mowy i języka z perspektywy neurologicznej i psychiatrycznej [NPZM_4]
Kpik_W22 [5/5]
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie zdobywania wiedzy o osobie z zaburzeniami mowy i języka [NPZM_5]
Kpik_U03 [2/5]
Potrafi dobrze porozumiewać się z osobami zajmującymi się pomocą osobom z zaburzeniami mowy, w tym z neurologiem i psychiatrą [NPZM_6]
Kpik_U22 [2/5]
Potrafi analizować, zbierać i interpretować wyniki badań neurologicznych i psychiatrycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy i języka oraz użytkować informacje do planowania profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej [NPZM_7]
Kpik_U24 [4/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [NPZM_8]
Kpik_K01 [5/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [NPZM_9]
Kpik_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [z_1]
Zaliczenei w formie okeślonej przez prowadzącego w sylabusie.
NPZM_1 NPZM_2 NPZM_3 NPZM_4 NPZM_5 NPZM_6 NPZM_7 NPZM_8 NPZM_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [NPZM_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz.
15
Lektura podręczników i wybranych artykułów. Wykonywanie ćwiczeń i analiz wybranych zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych.
15 zaliczenie [z_1]
wykład [NPZM_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
45 zaliczenie [z_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)