Teoria zaburzeń mowy
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Teoria zaburzeń mowy |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-TZM |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Nadrzędnym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z przedmiotem i zadaniami logopedii z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych. Student zapoznaje się z różnym ujęciem mowy w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej. Zna i różnicuje pojęcia kompetencji i sprawności oraz wie, od jakich czynników zależy ich rozwój. Teoria zaburzeń mowy ukazuje logopedię jako naukę teoretyczną i praktyczną zarazem, a także wyposaża studenta w wiedzę na temat działów logopedii, etapów i procedur postępowania logopedycznego. Szczególnie miejsce zajmują zagadnienia dotyczące diagnozy logopedycznej i działań postdiagnostycznych. Istotne jest także zapoznanie studenta z typologią zaburzeń mowy i charakterystyką poszczególnych jednostek nozologicznych. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię w zakresie nauk zajmujących się mową i językiem w normie i w zaburzeniach [TZM_1] |
Kpik_W04 [5/5] |
Ma wiedzę o człowieku i komunikacji z uwzględnieniem zaburzeń mowy i języka [TZM_2] |
Kpik_W17 [5/5] |
Zna teorię zaburzeń mowy, procedury postępowania logopedycznego, a także współczesny przedmiot logopedii jako nauki i działalności praktycznej i stosowane metody badań logopedycznych [TZM_3] |
Kpik_W20 [5/5] |
Zna terminologię dotyczącą mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowy i zaburzony rozwój mowy oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń mowy, w tym w komunikacji [TZM_4] |
Kpik_W21 [5/5] |
Ma podstawową wiedzę o języku i jego roli w systemie kultury, mechanizmach jego rozwoju, użycia oraz zapobiegania powstawaniu zaburzeń mowy [TZM_5] |
Kpik_W22 [5/5] |
Potrafi opisać istotę typowych metod i procedur logopedycznych stosowanych podczas diagnozy i terapii zaburzeń mowy [TZM_6] |
Kpik_U23 [5/5] |
Potrafi opisać poszczególne jednostki zaburzeń mowy oraz określać relacje przyczynowo-skutkowe ukazujące patomechanizm dysfunkcji mowy [TZM_7] |
Kpik_U24 [5/5] |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [TZM_8] |
Kpik_K01 [5/5] |
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [TZM_9] |
Kpik_K08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [e_1] | Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
TZM_1 |
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadząc ego w sylabusie.
|
TZM_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [TZM_C] | Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz. |
15 | Lektura podręczników i wybranych artykułów. Wykonywanie ćwiczeń i analiz wybranych terminów oraz ich porównywanie. |
15 |
zaliczenie [z_1] |
wykład [TZM_W] | Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów. |
45 |
egzamin [e_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |