Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (I etap edukacji)
Kierunek studiów: Komunikacja promocyjna i kryzysowa
Kod programu: 02-S1KP12.2016

Nazwa modułu: | Praktyki logopedyczno-dydaktyczne (I etap edukacji) |
---|---|
Kod modułu: | 02-KPIKS-PLD |
Kod programu: | 02-S1KP12.2016 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Nadrzędnym celem praktyk dydaktyczno-logopedycznych jest kształcenie praktycznych kompetencji i umiejętności umożliwiających nabywanie doświadczeń w zakresie dydaktycznym, a także w zakresie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, zapoznanie się z organizacją pracy nauczyciela i logopedy w przedszkolu, nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć profilaktycznych oraz diagnostyczno-terapeutycznych; rozbudzenie i pogłębienie gotowości do twórczej pracy logopedycznej oraz wyrobienie postawy refleksyjności i odpowiedzialności za jej wyniki. Istotne jest zweryfikowanie wiedzy teoretycznej na temat zaburzeń mowy i jej ugruntowanie poprzez obserwację praktycznych działań logopedy i podejmowane własnych działań diagnostycznych i terapeutycznych. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię dotyczącą metod dydaktycznych, a także metod badania mowy i prowadzenia terapii logopedycznej [PLD_1] |
Kpik_W04 [3/5] |
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [PLD_10] |
Kpik_K07 [3/5] |
Ma wiedzę o biologicznych i psychologiczno-społecznych uwarunkowaniach rozwoju dziecka oraz jego mowy i języka [PLD_2] |
Kpik_W17 [3/5] |
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem z zaburzeniami mowy, w tym z psychologiem, pedagogiem, nauczycielem przedszkola [PLD_3] |
Kpik_W19 [3/5] |
Zna zasady, metody i etapy pracy dydaktycznej oraz postępowania logopedycznego [PLD_4] |
Kpik_W20 [3/5] |
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju mowy oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń rozwoju [PLD_5] |
Kpik_W21 [3/5] |
Potrafi prowadzić obserwację kierowaną, interpretować prowadzone przez logopedę badanie mowy, analizować wspólnie z logopedą wyniki badań specjalistycznych związanych ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy oraz opracować projekt zajęć terapeutycznych [PLD_6] |
Kpik_U24 [5/5] |
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje zajęcia dydaktyczne, a także projekty związane z pomocą osobom z dyslalią, zaburzeniami płynności mówienia, ryzykiem trudności w uczeniu się czytania i pisania, w tym dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [PLD_7] |
Kpik_U25 [5/5] |
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości mowy, w tym w aspekcie przesiewowego badania logopedycznego oraz potrafi pod kierunkiem przygotować dokumentację dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [PLD_8] |
Kpik_U26 [5/5] |
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; [PLD_9] |
Kpik_K06 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
badanie przesiewowe [BP_1] | Student prowadzi przesiewowe badanie mowy dzieci wraz z ich udokumentowaniem. |
PLD_1 |
indywidualny dzienniczek [ID_1] | Student prowadzi dzienniczek praktyk z zapisem hospitacji oraz prowadzonych zajęć, a także uwag pozajęciowych. |
PLD_1 |
Indywidualny raport – autorefleksja, [IR_1] | Student opracowuje indywidualny raport – autorefleksja (od 350 do 500 słów), w którym opisuje i ocenia swoje zaangażowanie w odbywanie praktyki oraz nabyte w jej toku kompetencje, wskazuje obszary dalszego doskonalenia. |
PLD_1 |
pisemny raport [PR_1] | Student opisuje szczegółowo opisuje wyniki obserwacji uczestniczącej, wykazując się umiejętnością użycia specjalistycznej terminologii. |
PLD_1 |
scenariusz zajęć [S_1] | tudent opracowuje szczegółowo 1 konspekt zajęć logopedycznych. |
PLD_1 |
I studium przypadku [SP_1] | Student szczegółowo opisuje i analizuje studium wybranego przypadku |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PLD_P] | Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela i logopedę; aktywne uczestnictwo w zajęciach o charakterze dydaktycznym i profilaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznym; przeprowadzenie przesiewowego badania mowy; samodzielne przeprowadzenie fragmentu lub całych zajęć dydaktycznych i logopedycznych. |
150 | Sporządzanie pisemnego raportu na podstawie obserwacji zajęć, analiza wyników badania przesiewowego – opracowanie dokumentacji; przygotowanie konspektu zajęć , dokumentowanie przebiegu praktyk w dzienniku praktyk, opracowanie studium indywidualnego przypadku, sporządzenie indywidualnego raportu – autorefleksji na temat przebiegu praktyki. |
10 |
badanie przesiewowe [BP_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |