Wybrane zagadnienia z kulturoznawstwa sem 1
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: 02-N2FG12.2017

Nazwa modułu: | Wybrane zagadnienia z kulturoznawstwa sem 1 |
---|---|
Kod modułu: | 02-FGNA-WZKUL-1 |
Kod programu: | 02-N2FG12.2017 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest przybliżenie studentom wiedzy niezbędnej do analizowania różnych zjawisk związanych z kulturą niemieckiego obszaru językowego, a także ze zjawiskami kultury, która ich otacza.
Studenci poznają szkoły, prądy i różne perspektywy kulturoznawcze. Studenci nabywają umiejętność stosowania wiedzy w różnych sytuacjach oraz w nowych kontekstach, tzn. rozwijają sprawność krytycznej analizy i interpretacji wszystkich otaczających zjawisk kulturowych oraz potrafią przeprowadzić dyskusję na wybrany temat.
Jest to niezbędne w przypadku inicjowania rozwiązań rozmaitych zadań i problemów. Jedną z najważniejszych kompetencji jest rozbudzenie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz umiejętność krytycznej, merytorycznej oceny jego wytworów.
Przedmiot trwa 2 semestry. |
Wymagania wstępne: | - |
Literatura podstawowa: | Zygmunt Bauman: Leben in der Flüchtigen Moderne. Frankfurt am Main 2007.
Jean Baudrillard: Laßt euch nicht verführen! Berlin 1983.
Monaco, James: Film verstehen. Reinbek bei Hamburg 2000.
Paech, Joachim: Literatur und Film. Stuttgart; Weimar 1997.
Gwóźdź Andrzej: Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders. Kraków 2004. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Definiowanie i klasyfikowanie pojęć, zagadnień, szkół współczesnego kulturoznawstwa niemieckiego;
umiejętność rozpoznawania powiązań w różnych teoriach kultury oraz stosowania ich w praktyce
[02-GZMUN-WZKUL_1] |
FG_W04 [3/5] |
Posiadanie wiedzy niezbędnej do dokonywania ocen różnych instytucji kultury i produktów życia
kulturalnego zwłaszcza zjawisk, które wpłynęły na sposób postrzegania rzeczywistości przez człowieka,
do formułowania osądów, klasyfikowania przedsięwzięć związanych z kulturą wysoką, kulturą rozumianą jako proces
oraz kulturą oznaczającą sposób życia.
[02-GZMUN-WZKUL_2] |
FG_W03 [3/5] |
Umiejętność odpowiedniego adaptowania wiedzy o kulturze w nowych sytuacjach i kontekstach odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do środowiska studentów, zdolność kreatywnego myślenia i poszerzania własnych horyzontów o nowe sprawności . [02-GZMUN-WZKUL_3] |
FG_U10 [4/5] |
Umiejętność adaptowania wiedzy i sprawności do przeprowadzenia krytycznej analizy i interpretacji różnych wytworów kultury zarówno tych, które już przeszły do historii, jak i tych zupełnie nowych. [02-GZMUN-WZKUL_4] |
FG_W06 [3/5] |
Umiejętność inicjowania rozwiązań zadań i problemów dotyczących zagadnień związanych ze środowiskiem studentów, a także związanych z zagadnieniami znanymi z doniesień prasowych i telewizyjnych oraz przedstawiania efektów swojej pracy. [02-GZMUN-WZKUL_5] |
FG_U01 [4/5] |
Posiadanie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz zdolność formułowania sądów, uzasadniania opinii oraz sporządzania raportów. [02-GZMUN-WZKUL_6] |
FG_U01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin pisemny (sem. 1 ) [02-GZMUN-WZKUL_w_1] | Studenci sprawdzani są pod kątem posiadania wiedzy dotyczącej kulturoznawczych zjawisk, prądów, szkół itp. |
02-GZMUN-WZKUL_1 |
egzamin pisemny (sem. 2) [02-GZMUN-WZKUL_w_2] | Studenci sprawdzani są pod kątem posiadania wiedzy dotyczącej kulturoznawczych zjawisk, prądów, szkół itp. oraz bezpośredniego zastosowania nabytej wiedzy w praktyce. |
02-GZMUN-WZKUL_2 |
projekt (sem. 3) [02-GZMUN-WZKUL_w_3] | Studenci otrzymują zadanie polegające na przygotowaniu projektu tematycznego, do którego przeprowadzenia niezbędne jest posiadanie nabytej w trakcie wykładów i ćwiczeń wiedzy, jak i poszerzenie jej we własnym zakresie. Projekt studenci przedstawiają w trakcie egzaminu ustnego. |
02-GZMUN-WZKUL_3 |
projekt (sem. 3 ) [02-GZMUN-WZKUL_w_4] | Studenci otrzymują zadanie polegające na przygotowaniu projektu tematycznego, do którego przeprowadzenia niezbędne jest posiadanie nabytej w trakcie wykładów i ćwiczeń wiedzy, jak i poszerzenie jej we własnym zakresie. Projekt studenci przedstawiają w trakcie egzaminu ustnego. |
02-GZMUN-WZKUL_4 |
praca w grupach na zajęciach (sem. 1 ) [02-GZMUN-WZKUL_w_5] | Studenci otrzymują zadanie stworzenia lub znalezienia rozwiązania konkretnego zadania, bądź ustosunkowania się do aktualnego problemu w oparciu o wiedzę nabytą na zajęciach lub ogólną wiedzę |
02-GZMUN-WZKUL_5 |
dyskusja na aktualne tematy i dylematy związane z kulturą (na zajęciach i podczas egzmianu) [02-GZMUN-WZKUL_w_6] | Studenci otrzymują zadanie zajęcia stanowiska wobec aktualnych zjawisk, wydarzeń itp. |
02-GZMUN-WZKUL_6 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [02-GZMUN-WZKUL_fns_2] | Interaktywna praca z tekstami kultury – artykułami naukowymi, materiałami audiowizualnymi – analiza, interpretacja, dyskusja |
10 | Przygotowanie projektów |
10 |
projekt (sem. 3) [02-GZMUN-WZKUL_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |