Wprowadzenie do socjologii
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014
| Nazwa modułu: | Wprowadzenie do socjologii |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-S1-3WDS |
| Kod programu: | 12-S1PE12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2014/2015 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | celem zajęć jest zaznajomienie studentów z ogólną wiedzą z zakresu socjologii, poznanie specyfiki przedmiotu tej nauki. Studenci powinni uzyskać wiedzę o podstawowych socjologicznych problemach oraz poznać podstawowe pojęcia stosowane w socjologii. Dzięki temu powinni nabyć umiejętność interpretowania tekstów socjologicznych oraz dostrzegać przydatność socjologicznego rozumienia życia społecznego w refleksji oraz praktyce pedagogicznej, ale i w ramach własnego życia jako świadomego istnienia pewnych procesów społecznych obywatela. przedmiot ten, z racji wpisanego weń motywu demaskacji, ma pobudzić studentów do krytycznego oceniania interpretacji rozmaitych zjawisk społecznych prezentowanych przez elity polityczne, głównie w środkach masowego przekazu.
|
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach o charakterze badawczym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania o charakterze badawczym
[_K_1] |
K_K07 [3/5] |
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach socjologicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod socjologicznych (np. eksperymentu)
[_K_2] |
K_K05 [2/5] |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji współczesnych zjawisk społecznych; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, i interpretacji zjawisk społecznych, wykorzystując argumentację zakorzenioną w socjologicznych perspektywach teoretycznych; potrafi w jasny i spójny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień socjologicznych
[_U_1] |
K_U01 [3/5] |
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań oraz zaplanowanie i zrealizowanie prostych badań socjologicznych; potrafi pracować w zespole podczas prowadzenia projektu badawczego, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań badawczych
[_U_2] |
K_U05 [3/5] |
zna podstawową terminologię używaną w socjologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie socjologii i pedagogiki; zna najważniejsze
orientacje socjologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; posiada elementarną wiedzę na temat różnych subdyscyplin socjologii
[_W_1] |
K_W01 [3/5] |
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi
społecznej
[_W_2] |
K_W06 [4/5] |
posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i realizowaniu badań socjologicznych, ma ogólną wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badawczych stosowanych w socjologii
[_W_3] |
K_W12 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin pisemny [_w_1] | ocena stopnia znajomości tematyki wykładów oraz literatury obowiązkowej |
_U_1 |
| projekt [_w_2] | sprawdzenie umiejętności zaplanowania i realizacji prostego badania socjologicznego. Ocena obejmie umiejętność skonstruowania narzędzia do badania zjawisk społecznych (projekt eksperymentu, scheduła obserwacyjna, kwestionariusz wywiadu lub ankiety, metoda biograficzna) oraz umiejętności zespołowego przeprowadzenia procesu badawczego |
_K_1 |
| kolokwium [_w_3] | sprawdzenie znajomości przerabianych podczas ćwiczeń tekstów oraz umiejętności ich interpretacji |
_U_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | wykład podstawowych zagadnień socjologicznych, w których zostanie wykorzystana prezentacja multimedialna |
15 | przyswojenie problematyki poruszanej podczas wykładów, lektura obowiązkowa |
40 |
egzamin pisemny [_w_1] |
| ćwiczenia [_fs_2] | analiza tekstów
Prezentacja podczas zajęć autorskiego projektu badawczego
|
15 | przeczytanie tekstu, problematyzacja treści i przygotowanie do uczestnictwa w dyskusji grupowej
zaprojektowanie i przeprowadzenie w grupie prostego badania socjologicznego
|
30 |
projekt [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||