Taniec i ruch w terapii
Kierunek studiów: Pedagogika osób niepełnosprawnych z arteterapią
Kod programu: 12-S2PA16.2017
| Nazwa modułu: | Taniec i ruch w terapii |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PA-NI-S2-32TRT |
| Kod programu: | 12-S2PA16.2017 |
| Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Zajęcia w ramach modułu Taniec i ruch w terapii wprowadzają w podstawy choreoterapii oraz wykorzystania innych form aktywności ruchowej i muzyczno-ruchowej w terapii osób niepełnosprawnych (np. zadania muzyczno-ruchowe oparte na rytmice Jaques-Dalcroze’a, taniec integracyjny, tańce w kręgu, zadania improwizacyjne). Student nabywa umiejętności planowania zajęć z wykorzystaniem wymienionych form i dostosowanych do możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Rozumie potrzebę uczenia się i doskonalenia przez aktywne, osobiste doświadczenie.
[_K_1] |
K_K01 [3/5] |
Aktywnie uczestniczy współdziałając z grupą we wszelkich zadaniach realizowanych w trakcie zajęć.
[_K_2] |
K_K02 [4/5] |
Posiada umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w doborze określonych zadań z wykorzystaniem ruchu i tańca w celu wspomagania rozwoju osób niepełnosprawnych oraz umożliwienia ich adaptacji społecznej. Potrafi tworzyć własne koncepcje działań terapeutycznych z wykorzystaniem różnych form aktywności ruchowej i muzyczno-ruchowej, jak taniec integracyjny, tańce w kręgu, zadania improwizacyjne, zadania muzyczno-ruchowe w oparciu o rytmikę Jaques-Dalcroze’a oraz elementy muzycznej pedagogiki zabawy. [_U_1] |
K_U03 [4/5] |
Posiada umiejętność świadomej pracy nad ciałem, uwzględniając możliwości rozwoju motorycznego człowieka. Właściwie animuje prace nad własnym rozwojem a także osób uczestniczących w zakresie terapii poprzez ruch, wspiera ich samodzielność oraz dążenie do uczestnictwa w życiu społecznym. [_U_2] |
K_U11 [4/5] |
Posługuje się zasadami i normami etycznymi pracując w zespole i wyznaczając sobie określone zadania oraz modyfikując je według potrzeb grupy. [_U_3] |
K_U12 [4/5] |
Ma usystematyzowaną wiedzę na temat znaczenia ruchu i tańca w pedagogice i terapii. Wykazuje się ogólną znajomością literatury związanej z ruchem i tańcem oraz wykorzystaniem form tanecznych w terapii osób niepełnosprawnych. [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
Zna różnorodne metody i techniki pracy z osobami niepełnosprawnymi w oparciu o taniec i ruch, w tym:
- posiada podstawową wiedzę na temat choreoterapii jako środka integracji psychofizycznej w profilaktyce i terapii osób niepełnosprawnych.
- ma podstawową wiedzę dotyczącą aktywności muzyczno-ruchowych stosowanych w terapii,
- posiada podstawową wiedzę na temat rytmiki Jaques-Dalcroze’a i jej możliwości oddziaływania w zakresie terapii osób niepełnosprawnych
[_W_2] |
K_W14 [3/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat planowania działań w oparciu o aktywność muzyczno-ruchową, której celem jest integracja oraz aktywizacja osób niepełnosprawnych. Zna i rozumie zasadność stosowania w praktyce różnorodnych form wypowiedzi artystycznej jako instrumentu integracji poznawczej. [_W_3] |
K_W15 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| zaliczenie praktyczne [_w_1] | sprawdzenie umiejętności wykonywania zadań kształcących świadomość ciała, przestrzeni, pamięci ruchowo-przestrzennej z jednoczesnym wykorzystaniem ich we własnej koncepcji, możliwej do zastosowania w terapii poprzez ruch i taniec |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [_fs_1] | - prezentacja multimedialna (Video/DVD) poruszająca tematykę zastosowania tańca i ruchu w terapii,
- prezentacja przykładowych form aktywności ruchowej, muzyczno-ruchowej i tanecznej, stosowanych w terapii osób niepełnosprawnych
|
15 | - orientacja w literaturze związanej z ruchem i tańcem oraz wykorzystaniem różnych aktywności ruchowej, muzyczno-ruchowej i tanecznej w pracy z osobami niepełnosprawnymi
- doskonalenie umiejętności wykonywania wybranych form
z zakresu choreoterapii oraz rozwijanie umiejętności samodzielnego tworzenia zadań łączących muzykę i ruch z zastosowaniem wybranych form ruchowych, tanecznych i muzyczno-ruchowych z uwzględnieniem potrzeb, możliwości osób niepełnosprawnych
|
45 |
zaliczenie praktyczne [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||