Pedagogika środowisk społecznych i wychowawczych
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017

Nazwa modułu: | Pedagogika środowisk społecznych i wychowawczych |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-PSG-N2-4PSS |
Kod programu: | 12-N2PE12.2017 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem modułu jest pogłębienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej środowisk życia człowieka (środowisko lokalne, rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, pozaszkolne środowisko wychowawcze); analiza społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach, w tym późnej dorosłości- starość ; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; kształtowanie właściwej postawy etycznej pedagoga społecznego, gerontopedagoga . Problematyka ta oscyluje wokół dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów, perspektyw i zagrożeń rozwojowych; dorosłości – szans i barier sukcesu życiowego, później dorosłości –potrzeb i determinantów uczestnictwa społecznego; problemów zróżnicowania środowisk, wielokulturowości i międzykulturowości. |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka, świadomość rozwoju własnej tożsamości indywidualnej społecznej, kulturowej i zawodowej oraz świadomość odpowiedzialności za wspieranie procesu kształtowania tożsamości jednostek, grup i zbiorowości w różnych środowiskach społecznych i wychowawczych; świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
docenia znaczenie środowisk społecznych i wychowawczych dla rozwoju jednostek, grup i zbiorowości; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości, wiek itd. [_K_2] |
K_K03 [4/5] |
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki społecznej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i proponuje rozwiązania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych obejmujących organizowanie społeczności lokalnej, aktywizację i rozwój społeczności, działania społeczne, kształcenie ustawiczne społeczności), potrafi planować działania aktywizujące wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania potrzeb ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości, wiek itd.; prezentowania własnych poglądów, popierając je argumentacją zaczerpnięta ze znanych koncepcji teoretycznych, twórczo kieruje własnym rozwojem; porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_2] |
K_U01 [4/5] |
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk społecznych i wychowawczych, zna terminologię, specyfikę przedmiotową i metodologiczną używaną w pedagogice społecznej oraz gerontologii [_W_1] |
K_W01 [4/5] |
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działań społecznych (potrzeby indywidualne, społeczne) żyjących w środowiskach zróżnicowanych pod względem społecznym, gospodarczym, kulturowym [_W_2] |
K_W13 [4/5] |
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych pracy pedagoga społecznego i geragoga/gerontopedagoga w zakresie prawidłowej adaptacji do starości [_W_3] |
K_W16 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
praca egzaminacyjna [_w_1] | test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomości lektur z zakresu literatury obowiązkowej |
_K_1 |
kolokwium [_w_2] | sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń |
_W_1 |
ocena ciągła [_w_3] | sprawdzanie stopnia opanowania omawianych treści, prezentowania własnych poglądów i umiejętności refleksyjnego, krytycznego podejścia do prezentowanych zagadnień oraz i twórczego nastawienia do rozwiązywania problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fns_1] | na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film); |
5 | studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu |
45 |
praca egzaminacyjna [_w_1] |
ćwiczenia [_fns_2] | analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień, w oparciu o teksty źródłowe szczegółowe i poszerzające problematykę - metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja) |
10 | samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich do omówienia |
40 |
kolokwium [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |