Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2017
| Nazwa modułu: | Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-WIP-N2-1MNJP |
| Kod programu: | 12-N2PE12.2017 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Moduł Metodyka nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym ma na celu: wzbogacanie wiedzy z zakresu edukacji literackiej i lingwistycznej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie autonomicznych metod pracy z tekstami werbalnymi i nonwerbalnymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych. |
| Wymagania wstępne: | Kurs z zakresu: Podstawy nauczania języka polskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma pogłębioną świadomość rozwoju swojej wiedzy i swoich umiejętności, ustawicznie dąży do doskonalenia zawodowego; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych dla doskonalenia warsztatu polonistycznego [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem;
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski i Europy, aktywnie uczestniczy jako organizator, twórca lub odbiorca w życiu kulturalnym na poziomie lokalnym i regionalnym a jednocześnie wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi [_K_2] |
K_K07 [2/5] |
potrafi obserwować i interpretować informacje na temat różnych zjawisk społecznych, kulturowych;
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych
ze specjalistami i z niespecjalistami, korzystając z ponowoczesnych rozwiązań technologicznych; potrafi dokonać krytycznej analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej [_U_1] |
K_U01 [2/5] |
potrafi w sposób klarowny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów metodycznych, posiłkując się poglądami różnych autorów [_U_2] |
K_U04 [3/5] |
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i oceniania sytuacji edukacyjnych; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych [_U_3] |
K_U07 [2/5] |
zna pojęcia z zakresu metodyki kształcenia polonistycznego na poziomie rozszerzonym;
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metodyki kształcenia czytania, pisania, mówienia i słuchania [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
zna główne szkoły w metodyce kształcenia języka polskiego, ma uporządkowaną wiedzę o lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich uwarunkowaniach procesu edukacyjnego; ma uporządkowaną wiedzę celach i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, kulturalnych i terapeutycznych [_W_2] |
K_W04 [2/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii uczenia się i nauczania potrzebną w procesie kształcenia polonistycznego; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad etycznych (etyka zawodowa)
przestrzeganych w kontaktach interpersonalnych [_W_3] |
K_W12 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin [_w_1] | sprawdzenie wiadomości i umiejętności dotyczących pojęć z zakresu metodyki kształcenia lingwistycznego, literackiego i kulturowego |
_K_1 |
| prezentacje [_w_2] | rozwój i doskonalenie warsztatu metodycznego – prezentacja metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej na podstawie lektur uzupełniających i rozszerzających treści modułowe |
_K_2 |
| kolokwium [_w_3] | sprawdzenie umiejętności dotyczących metod (klasycznych i nowatorskich) pracy z tekstem literackim, tekstem kultury |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fns_1] | sprawdzenie wiadomości z zakresu metod kształcenia literackiego i lingwistycznego |
15 | lektura poszerzająca wiadomości o aktywizujących metodach kształcenia |
30 |
egzamin [_w_1] |
| ćwiczenia [_fns_2] | analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji literackiej i kulturowej (egzemplifikacje, teksty) – prezentacje
dyskusja oparta na lekturach pozwalających doskonalić warsztat metodyczny
ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwium |
15 | lektura tekstów opisujących metody stosowane w elementarnej edukacji polonistycznej w celu przygotowania prezentacji obejmujących szczegółowe zagadnienia modułowe
lektura własna jako podstawa analizy i dyskusji
przygotowanie się studenta do sprawdzenia efektów kształcenia |
60 |
egzamin [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||