Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2017
| Nazwa modułu: | Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-ZTP-S1-3PMEP |
| Kod programu: | 12-S1PE12.2017 |
| Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Przedmiot Podstawy nauczania języka polskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym obejmuje wiadomości i umiejętności z następujących obszarów: właściwości systemowe i komunikacyjne języka ojczystego; wiadomości z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz rozwijanie i doskonalenie kompetencji w zakresie dydaktyki lingwistycznej; poznawanie klasycznych i autonomicznych metod pracy stosowanych w edukacji polonistycznej, wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu dydaktycznego przydatnego w nauczaniu treści polonistycznych; wyrabianie nawyku systematycznego studiowania lektur przedmiotowych oraz z pokrewnych dyscyplin naukowych. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności lingwistycznych; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali własne umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i nienaganny stylistycznie i językowo;
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, dbając o doskonalenie kompetencji lingwistycznych i dydaktycznych
[_K_2] |
K_K04 [3/5] |
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu polonistyki w celu analizowania i interpretowania wybranych zagadnień lingwistycznych, teoretycznoliterackich i literackich; zna psychospołeczne uwarunkowania procesu komunikacji dziecka [_U_1] |
K_U02 [3/5] |
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące języka, literatury, sztuki, korzystając z dorobku językoznawstwa, teorii literatury i sztuki opanował praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka komunikowanych werbalnie i niewerbalnie; [_U_2] |
K_U06 [3/5] |
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych; jest przygotowany do planowania działań aktywizujących uczniów [_U_3] |
K_U07 [3/5] |
zna elementarną terminologię z zakresu podstaw edukacji lingwistycznej; opanował podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia (np. zna etapy rozwoju mowy dziecka) [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
ma elementarną wiedzę dotycząca procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;
zna treści kluczowe w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (doskonalenie umiejętności mówienia i słuchania, kształcenie umiejętności czytania i pisania)
[_W_2] |
K_W08 [3/5] |
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej i wykorzystuje ją w praktyce edukacyjnej;
jest wrażliwy na ekspresję werbalną, zna sposoby jej stymulowania
[_W_3] |
K_W15 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin ustny [_w_1] | wieloaspektowe sprawdzenie merytorycznego i metodycznego przygotowania studenta, obejmujące treści wykładowe i ćwiczeniowe |
_U_2 |
| kolokwia [_w_2] | systematycznie realizowane sprawdzanie wiadomości i umiejętności studenta, obejmujące tematycznie zamknięty obszar modułu |
_K_1 |
| prezentacje [_w_3] | indywidualne i zespołowe przygotowanie różnozakresowych prezentacji uzupełniających i rozszerzających treści modułu |
_K_2 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | prezentacja wybranych zagadnień dotyczących treści językowych, literackich i teoretycznoliterackich skorelowanych z programem nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
30 | lektura uzupełniająca i utrwalająca treści wykładowe oraz egzemplifikująca poruszane podczas wykładów zagadnienia |
15 |
egzamin ustny [_w_1] |
| ćwiczenia [_fs_2] | analiza i interpretacja wybranych zjawisk lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich (opracowania, egzemplifikacje, teksty) – prezentacje
dyskusja oparta na lekturach pozwalających osiągać efekty kształcenia
ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwia
|
30 | praca z materiałami ćwiczeniowymi oraz tekstami ilustrującymi wybrane zagadnienia z zakresu edukacji polonistycznej w celu przygotowania prezentacji obejmującej wybrane zagadnienia modułowe
indywidualnie opracowywane lektury jako podstawa dyskusji
Indywidualne przygotowanie się studenta do sprawdzenia efektów kształcenia
|
45 |
egzamin ustny [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||