Przedmiot specjalizacyjny 2: Teoria rozwoju społecznego / Współczesne teorie socjologiczne Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: 05-S2SO12.2014

Nazwa modułu: Przedmiot specjalizacyjny 2: Teoria rozwoju społecznego / Współczesne teorie socjologiczne
Kod modułu: 05-SO-S2-PS2-ZPSIES
Kod programu: 05-S2SO12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Moduł przedmiot specjalizacyjny II ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy z dziedziny socjologii. Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest ukazanie studentom systematycznej analizy wybranych koncepcji teoretycznych budowanych w ostatnich kilku dekadach. Moduł służy uporządkowaniu refleksji nad różnymi teoriami za pomocą ujednoliconych założeń interpretacyjnych. Zajęcia mają również na celu przybliżyć studentom źródła filozoficzne i biograficzne propozycji teoretycznych omawianych badaczy. Dzięki uzyskanej wiedzy studenci nabędą umiejętność krytycznego osądu poznanych koncepcji w odniesieniu do wcześniejszych sformułowań teoretycznych. Studenci będą potrafili także porównywać główne kierunki oraz dostrzegać różnice i podobieństwa koncepcji autorów należących do tego samego nurtu Ponadto moduł ma umożliwić studentom poznanie i zrozumienie podstawowych problemów rozwoju społecznego. Studenci poznają intelektualne źródła paradygmatów rozwoju społecznego, ich podstawowe założenia i najważniejsze teorie w nich funkcjonujące oraz krytyczną ocenę podstawowych stanowisk w refleksji nad rozwojem społecznym. Równocześnie studentom pokazywane są możliwości i ograniczenia podstawowych stanowisk teoretycznych do analizy rozwoju regionu, Polski oraz społeczeństwa światowego. Zdobyta podczas zajęć wiedza powinna pozwolić na lepsze zrozumienie podstawowych dylematów rozwojowych Polski i świata. Zajęcia powinny wyposażyć studentów w podstawy teoretyczne w refleksji nad problemami rozwoju i niedorozwoju oraz w umiejętności analizy, interpretacji i rozumienia procesów rozwoju społecznego. Studenci zostaną też wyposażeni w umiejętność analizy i oceny danych w kontekście rozwoju społecznego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna znaczenie terminów socjologicznych i ich konotacje w poszczególnych koncepcjach teoretycznych [S2_PSP_II_Z _1]
S2_W01 [4/5] S2_W03 [4/5] S2_W05 [2/5] S2_W10 [3/5] S2_W14 [2/5]
Student zna tezy współczesnych teorii socjologicznych oraz dostrzega związki i różnice między nimi / Student zna tezy podstawowych teorii rozwoju społecznego oraz rozumie ich genezę oraz ich ograniczenia [S2_PSP_II_Z _2]
S2_W03 [3/5] S2_W05 [2/5] S2_W09 [4/5] S2_W10 [5/5] S2_W11 [4/5] S2_W14 [5/5]
Student dostrzega kontynuacje i nawiązania do ujęć klasycznych teorii socjologicznych i jednocześnie dostrzega przekształcenia tych treści / Student zna miejsce teorii rozwoju społecznego w systemie myśli socjologicznej oraz rozumie powiązania jej z innymi dziedzinami nauki. [S2_PSP_II_Z _3]
S2_W02 [4/5] S2_W03 [4/5] S2_W10 [3/5]
Student rozumie podstawowe procesy rozwoju społecznego, porządkuje wiedzę na ich temat z wykorzystaniem terminologii socjologicznej koniecznej do ich przedstawienia / Student ma świadomość złożonego, wielowymiarowego charakteru teorii socjologicznych oraz wykazuje się refleksyjnością i krytycyzmem w ich oglądzie. [S2_PSP_II_Z _4]
S2_W01 [5/5] S2_W03 [2/5] S2_W10 [4/5] S2_W11 [5/5] S2_K01 [2/5] S2_K04 [3/5]
Student potrafi dokonywać socjologicznej charakterystyki przyczyn, przebiegu i skutków procesu rozwoju społecznego. / Student potrafi rozpatrywać zjawiska społeczne z perspektywy rożnych stanowisk teoretycznych [S2_PSP_II_Z _5]
S2_U02 [4/5] S2_U03 [5/5] S2_U04 [3/5] S2_U05 [3/5] S2_U10 [4/5]
Student przyjmuje postawę analityczną względem obserwowanych procesów rozwoju społecznego, podejmuje wysiłek związany z dociekaniem przyczyn i konsekwencji procesu rozwoju społecznego. [S2_PSP_II_Z _6]
S2_K01 [5/5] S2_K02 [3/5] S2_K04 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [S2_PSP_II_Z _w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_PSP_II_Z _1 S2_PSP_II_Z _2 S2_PSP_II_Z _3 S2_PSP_II_Z _4 S2_PSP_II_Z _5 S2_PSP_II_Z _6
Sprawdzian [S2_PSP_II_Z _w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_PSP_II_Z _1 S2_PSP_II_Z _2 S2_PSP_II_Z _3 S2_PSP_II_Z _4 S2_PSP_II_Z _5 S2_PSP_II_Z _6
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_PSP_II_Z _w_3]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne
S2_PSP_II_Z _1 S2_PSP_II_Z _2 S2_PSP_II_Z _3 S2_PSP_II_Z _4 S2_PSP_II_Z _5 S2_PSP_II_Z _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_PSP_II_Z _fs_1]
wykład obejmujący prezentację współczesnych teorii socjologicznych /teorii rozwoju społecznego z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
30
lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę
30 Egzamin [S2_PSP_II_Z _w_1]
ćwiczenia [S2_PSP_II_Z _fs_2]
analiza treści wskazanych tekstów z zakresu literatury przedmiotu w oparciu o dyskusję
30
przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów
30 Sprawdzian [S2_PSP_II_Z _w_2] Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_PSP_II_Z _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)