Analiza matematyczna 2
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: 03-N1MT12.2016

Nazwa modułu: | Analiza matematyczna 2 |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1N-13-AMa2 |
Kod programu: | 03-N1MT12.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 11 |
Opis: | Celem modułu Analiza matematyczna 2 (kod AMa2) jest zapoznanie studentów z elementarną teorią miary i całki, w szczególności miary i całki Lebesgue’a, a także z elementami teorii różniczkowania odwzorowań (zasadniczo) w przestrzeniach skończenie wymiarowych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1.
Elementy ogólnej teorii miary: definicja miary i jej podstawowe własności, metody konstrukcji miar. Miary zewnętrzna i twierdzenie Caratheodory’go.
2.
Miara Lebesgue’a: miara zewnętrzna Lebesgue’a, mierzalność zbiorów borelowskich, charakteryzacja zbiorów mierzalnych w sensie Lebesgue’a. Przykład Vitaliego.
3.
Ogólna teoria całki i całka Lebesgue’a: twierdzenia o przechodzeniu do granicy pod znakiem całki, twierdzenia Tonelliego i Fubiniego, twierdzenie Radona-Nikodyma, twierdzenie o całkowaniu przez podstawienie i rozmaite jego konsekwencje.
4.
Elementy analizy wektorowej (zasadniczo) R3 : krzywe regularne w R3 i ich parametryzacje, orientacja krzywej, wektor styczny do krzywej, pojęcia całki krzywoliniowej nieskierowanej i skierowanej oraz związki między nimi. Niezależność całki krzywoliniowej skierowanej od drogi całkowania, twierdzenie Greena; powierzchnie regularne, ich parametryzacje, orientacja powierzchni, całki powierzchniowe niezorientowane, zorientowane oraz związki między nimi, twierdzenie Gaussa-
Ostrogradskiego.
5.
Elementy teorii różniczkowania odwzorowań (zasadniczo) w przestrzeniach skończenie wymiarowych: pojęcie różniczki pierwszego i wyższych rzędów, twierdzenia o przyrostach i wzór Taylora (dla odwzorowań skalarnych i wektorowych), twierdzenie o lokalnej odwracalności odwzorowań i funkcje uwikłane, eksrema lokalne i warunkowe. |
Wymagania wstępne: | Analiza matematyczna 1 |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu elementarnej teorii miary i całki , w szczególności miary i całki Lebesgue'a. [AMa2_1] |
K_W04 [2/5] |
Potrafi znajdować miarę Lebesgue’a nieskomplikowanych zbiorów [AMa2_2] |
K_U13 [2/5] |
Zna i umie obliczać całki Lebesgue'a nieskomplikowanych funkcji [AMa2_3] |
K_U13 [3/5] |
Umie postrzegać zagadnienia teorii miary jako uogólnienia pojęć pola i objętość z geometrii elementarnej. [AMa2_4] |
K_U13 [3/5] |
Rozumie pojęcia różniczki pierwszego i wyższych rzędów oraz zna formalne prawa różniczkowania [AMa2_5] |
K_U12 [4/5] |
Umie wykorzystać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego wielu zmiennych w zagadnieniach związanych z poszukiwaniem ekstremów lokalnych i warunkowych [AMa2_6] |
K_W04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [AMa2_w_1] | Weryfikacja na podstawie odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące wykładanych treści i znajomości rozwiązań zdań domowych |
AMa2_2 |
sprawdziany pisemne na konwersatoriach [AMa2_w_2] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów pisemnych |
AMa2_2 |
egzamin pisemny [AMa2_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów egzaminacyjnych, weryfikacja zrozumienia pojęć i twierdzeń przez analizę odpowiedzi na teoretyczne pytania egzaminacyjne |
AMa2_2 |
egzamin ustny [AMa2_w_4] | Weryfikacja znajomości i zrozumienia definicji, twierdzeń i ich dowodów prezentowanych na wykładach |
AMa2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [AMa2_fns_1] | Wykład klasyczny „przy użyciu kredy i tablicy” wzbogacony przykładami i komentarzami |
45 | Studiowanie wykładów I wskazanej literatury |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa2_w_1] |
konwersatorium [AMa2_fns_2] | Samodzielne rozwiązywanie zadań przy tablicy, rozwiązywanie zadań w małych grupach |
45 | Rozwiązywanie zadań |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa2_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |