Algebra liniowa z geometrią
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: 03-N1MT12.2016

Nazwa modułu: | Algebra liniowa z geometrią |
---|---|
Kod modułu: | 03-M01N-12-ALGe |
Kod programu: | 03-N1MT12.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Moduł Algebra liniowa z geometrią ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z zakresu algebry liniowej i geometrii główni w zakresie afinicznych przestrzeni euklidesowych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1.Przestrzenie liniowe: definicja i przykłady, podprzestrzeń, suma podprzestrzeni, przestrzeń ilorazowa, układy wektorów i ich kombinacje liniowe, podprzestrzeń rozpięta na układzie, liniowa zależność, baza przestrzeni,wymiar.
2.Przestrzenie afiniczne:definicja i przykłady, podprzestrzenie przestrzeni afinicznych a układy równań liniowych, układy punktów i ich środki ciężkości, afiniczne układy współrzędnych.
3.Przekształcenia liniowe: definicja i przykłady, jądro i obraz, macierz przekształcenia liniowego, sposoby określania przekształceń liniowych, zmiana baz, przestrzeń sprzężona.
4.Przekształcenia afiniczne: definicja i przykłady, przekształcenia afiniczne a przekształcenia liniowe, sposoby określania przekształceń afinicznych.
5.Wartości i wektory własne;podprzestrzeń niezmiennicza endomorfizmu, wartość i wektor własny, diagonalizacja macierzy
, zastosowania wartości i wektorów własnych.
6.Funkcjonały dwuliniowe i formy kwadratowe:definicja i przykłady, macierz funkcjonału, przestrzeń dwuliniowa i jej nieosobliwość, bazy prostopadłe i metody ortogonalizacji, rzeczywiste i zespolone przestrzenie dwuliniowe, sygnatura rzeczywistej przestrzeni dwuliniowej, kryterium Sylvestera, izomorfizmy przestrzeni dwuliniowych, grupa ortogonalna, endomorfizmy samosprzężone.
7.Liniowe i afiniczne przestrzenie euklidesowe: norma i metryka euklidesowa, kąty i ich miary, izometrie liniowe i afiniczne oraz
twierdzenia o rozkładach, rzutowania, macierz i wyznacznik Grama, miary wielościanów i sympleksów.
8.
Hiperpowierzchnie stopnia 2:definicja i przykłady z nawiązaniem do wiadomości z wykładu „Wstęp do algebry liniowej i geometrii
analitycznej”, informacje o postaciach kanonicznych i klasyfikacji hiperpowierzchni stopnia 2. |
Wymagania wstępne: | Wstęp do algebry liniowej i geometrii analitycznej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna pojęcia i rezultaty z zakresu algebry liniowej i geometrii [ALGe_1] |
K_W04 [1/5] |
potrafi rozpoznać strukturę przestrzeni liniowej i afinicznej nad dwowolnym ciałem oraz ich podprzestrzeni w konkretnych przykładach. [ALGe_2] |
K_W05 [1/5] |
Potrafi sprawdzić liniową niezależność wektorów oraz znaleźć bazę i wymiar przestrzeni [ALGe_3] |
K_U16 [2/5] |
potrafi tworzyć nowe przestrzenie liniowe drogą konstrukcji ilorazowych oraz produktów kartezjańskich [ALGe_4] |
K_U05 [2/5] |
umie stosować przekształcenia liniowe, znajdować macierze w różnych bazach, obliczać wartości i wektory własne
endomorfizmów oraz stosować je w zagadnieniach geometrycznych [ALGe_5] |
K_U20 [5/5] |
umie sprowadzać macierze do postaci kanonicznej i potrafi powiązać to z klasyfikacją utworów stopnia 2 [ALGe_6] |
K_U20 [3/5] |
umie przy pomocy wyznaczników rozpoznawać przestrzenie euklidesowe [ALGe_7] |
K_U18 [2/5] |
potrafi posługiwać się macierzami oraz ich wyznacznikami różnych obiektów w dowolnych przestrzeniach euklidesowych [ALGe_8] |
K_U18 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [ALGe_w_1] | weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
ALGe_1 |
sprawdziany pisemne [ALGe_w_2] | weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
ALGe_1 |
egzamin pisemny [ALGe_w_3] | weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych, weryfikacja znajomości pojęć i faktów w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne o charakterze teoretycznym |
ALGe_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [ALGeA_fns_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
40 |
aktywność na zajęciach [ALGe_w_1] |
wykład [ALGe_fns_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
15 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
40 |
aktywność na zajęciach [ALGe_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |