Muzykoterapia osób niepełnosprawnych
Kierunek studiów: Oligofrenopedagogika z arteterapią
Kod programu: 12-N1OA14.2015
| Nazwa modułu: | Muzykoterapia osób niepełnosprawnych |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-OA-N1-8MON |
| Kod programu: | 12-N1OA14.2015 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 1 |
| Opis: | Zajęcia w ramach modułu Muzykoterapia osób niepełnosprawnych są wprowadzeniem w zagadnienie terapii poprzez muzykę oraz roli muzyki w edukacji i terapii człowieka niepełnosprawnego. Służą zapoznaniu się z różnorodnymi formami aktywności muzycznej, ruchowej i muzyczno-ruchowej, wykorzystywanymi w muzykoterapii realizowanej – co ważne – ze świadomością celów, zrozumieniem potrzeb
i akceptacją możliwości osoby niepełnosprawnej. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Identyfikuje i prawidłowo rozstrzyga etyczne dylematy związane z własnym postępowaniem
w kontakcie z osobami potrzebującymi wsparcia i pomocy, zachowując się w sposób profesjonalny i godny. [_K_1] |
K_U03 [3/5] |
Jest świadomy wagi profesjonalnego i etycznego podejścia do podejmowanych w praktyce pedagogicznej działań, realizowanych na gruncie pedagogiki specjalnej, pedagogiki twórczości
i arteterapii. [_K_2] |
K_K06 [3/5] |
Jest wrażliwy na problemy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, na ich edukację, wychowanie i rozwój społeczny; rozumie i docenia rolę sztuki w działaniach edukacyjno-terapeutycznych. [_K_3] |
K_K08 [3/5] |
Potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę teoretyczną z zakresu muzykoterapii (wraz
z obowiązującymi w niej normami etycznymi i regułami), właściwie planując proces muzykoterapeutyczny, zakładając realizację ważnych – z perspektywy dobra osoby niepełnosprawnej – celów i przewidując skutki podejmowanych działań. [_U_1] |
K_U05 [3/5] |
Zna różnorodne formy aktywności muzycznej i ruchowej, znajdujące zastosowanie
w muzykoterapii receptywnej i aktywnej – z uwzględnieniem podstawowych celów, założeń, dążeń i zadań oligofrenopedagogiki, pedagogiki twórczości i arteterapii – oraz potrafi je poprawnie opracować i zaprezentować. [_U_2] |
K_U10 [3/5] |
Ma umiejętność tworzenia zadań muzykoterapeutycznych, określania ich celowości
i umiejscowienia w procesie edukacyjno-wychowawczym, opiekuńczym, rewalidacyjnym, resocjalizacyjnym, arteterapeutycznym. [_U_3] |
K_U09 [3/5] |
Dysponuje wiedzą dotyczącą teoretycznych podstaw muzykoterapii oraz ogólną wiedzą muzyczną niezbędną do prowadzenia działań edukacyjnych i terapeutycznych wykorzystujących muzykę – jej walory, środki, specyficzny język przekazu z perspektywy arteterapii jako dziedziny nauki, sztuki i pedagogiki. [_W_1] |
K_W02 [3/5] |
Posiada wiedzę dotyczącą różnorodnych możliwości stosowania muzykoterapii w obszarze działań opiekuńczych, edukacyjnych i terapeutycznych prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych intelektualnie. Zna i rozumie zasadność stosowania w praktyce muzykoterapeutycznej różnorodnych form wypowiedzi artystycznej jako instrumentu rozwoju osobowego i integracji poznawczej. [_W_2] |
K_W14 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat planowania procesu muzykoterapeutycznego z uwzględnieniem możliwości, potrzeb i oczekiwań osób niepełnosprawnych. [_W_3] |
K_W17 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium ustne [_w_1] | sprawdzenie wiedzy dotyczącej muzykoterapii – jej rodzajów, funkcji, celów ora możliwości jej wykorzystania w pracy z osobą niepełnosprawną |
_W_1 |
| zaliczenie praktyczne [_w_2] | realizacja – z grupą studentów – własnej propozycji ćwiczeń
o charakterze muzykoterapeutycznym, z uwzględnieniem ich przeznaczenia, celowości, zakresu oddziaływania w odniesieniu do potrzeb i zaburzonych funkcji osoby niepełnosprawnej oraz krytyczna analiza – komentarz do przeprowadzonych zadań |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [_fns_1] | prezentacja przykładowych form aktywności muzycznej i muzyczno-ruchowej stosowanych w muzykoterapii receptywnej
i aktywnej |
15 | przygotowanie
i przeprowadzenie we własnej grupie zdań
z zakresu muzykoterapii,
z krytycznym komentarzem |
15 |
kolokwium ustne [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||