Antropologia zabawy
Kierunek studiów: Etnologia
Kod programu: 12-S2ET12.2015

Nazwa modułu: | Antropologia zabawy |
---|---|
Kod modułu: | 12-ET-S2-12-6AZ |
Kod programu: | 12-S2ET12.2015 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | moduł Antropologia zabawy ukazuje znaczenie problematyki ludycznej w poznawaniu człowieka i jego kultury. Zajęcia ukazują zabawę jako wymagające naukowej refleksji zjawisko kulturowe. Celem jest przybliżenie wielości ról, form i funkcji zachowań ludycznych w kulturach minionych i współczesnych oraz pobudzenie studentów do stawiania pytań o uniwersalny i partykularny charakter zachowań ludycznych. W oparciu o wybrane koncepcje i teorie zabawy student poznaje wkład światowej i polskiej nauki w pogłębianie i rozwijanie interdyscyplinarnych badań nad zabawą oraz nabywa umiejętności dokumentowania i interpretowania ludycznych aspektów kultury współczesnej |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata, którego składnikiem są tradycyjne gry i zabawy; świadomość uniwersalnego charakteru potrzeb ludycznych człowieka oraz mediacyjnych funkcji zabawy, przygotowuje studenta do twórczego uczestnictwa w działalności różnych grup, organizacji i instytucji społeczno-kulturalnych [_K_1] |
K_K04 [3/5] |
w kontekście poznanych teorii etnologicznych i antropologicznych potrafi dokonać pogłębionej obserwacji oraz interpretacji ludycznych zjawisk kulturowych; posiada rozwinięte umiejętności dokumentowania oraz rekonstrukcji czasowego i przestrzennego zróżnicowania kulturowych przejawów zabawy w skali globalnej i regionalnej [_U_1] |
K_U03 [4/5] |
potrafi sprawnie przeprowadzić zaawansowany proces badawczy oraz potrafi w efektywny sposób sformułować wnioski, opracować, zestawić wyniki badań oraz wskazać dalsze perspektywy badawcze [_U_2] |
K_U07 [4/5] |
antropologia zabawy, potraktowana jako jedna ze współczesnych subdyscyplin antropologicznych, rozszerza wiedzę studenta na temat wielości obszarów badawczych, których analizy podejmuje się antropologia; student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat znaczenia, funkcjonowania i historycznej zmienności zjawisk kulturowych określanych mianem zabawy; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat przedmiotowych i metodologicznych powiązań antropologii zabawy z innymi dyscyplinami naukowymi zajmującymi się badaniem zjawisk ludycznych; zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę refleksji antropologicznej w interpretowaniu zjawisk ludycznych [_W_1] |
K_W02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
projekt badawczy [_w_1] | udział w realizacji projektu badawczego (badania terenowe) |
_U_1 |
prezentacja [_w_2] | sprawdzenie umiejętności samodzielnego przygotowania prezentacji dokumentującej oraz poddającej antropologicznej analizie konkretne przykłady ludycznych aspektów kultury współczesnej |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | lektura uzupełniająca |
25 |
projekt badawczy [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy indywidualnej, analiza tekstów połączona z dyskusją |
15 | przygotowanie prezentacji dokumentującej wybrane aspekty ludyczne współczesnej kultury; zgromadzenie i opracowanie materiału; przygotowanie lektury do dyskusji |
25 |
projekt badawczy [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |