Tożsamość społeczno-kulturowa przygranicznych miast podwójnych
Kierunek studiów: Etnologia
Kod programu: 12-S2ET12.2014

Nazwa modułu: | Tożsamość społeczno-kulturowa przygranicznych miast podwójnych |
---|---|
Kod modułu: | 12-ET-S2-12-10TSKPMP |
Kod programu: | 12-S2ET12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem przedmiotu jest ukazanie i przeanalizowanie specyfiki społeczno-kulturowej przygranicznych miast podwójnych, stanowiących odrębną kategorię w studiach w zakresie etnologii miasta. Tożsamość kulturowa miast, przez które przebiega granica państwowa, będzie rozpatrywana na przykładzie wybranych ośrodków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Przykład nadolziańskich miast stanowiących dla studentów cieszyńskiej etnologii bezpośrednio dostępną „stację badawczą”, umożliwi konfrontowanie idei i praktyk „dwumiejskości” oraz sprawdzenie własnych umiejętności w zakresie projektowania transgranicznych działań i przedsięwzięć, których celem jest aktywizacja i integracja społeczności zamieszkujących po obu stronach polsko-czeskiej granicy. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w specyficznym środowisku społecznym jakie stanowi przygraniczne miasta podwójne i kreatywnie projektuje swoje działania zawodowe [_K_1] |
K_K02 [4/5] |
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu etnologii i antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przygranicznych miastach podwójnych; potrafi dokonać pogłębionej interpretacji zjawisk społecznych i kulturowych charakterystycznych dla poszczególnych miast „zrośniętych” granicą państwową w kontekście teorii etnologicznych i antropologicznych [_U_1] |
K_U02 [3/5] |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł wiedzy na temat przygranicznych miast dwudzielnych; ma pogłębioną umiejętność twórczego prezentowania własnych pomysłów w zakresie projektowania działań aktywizujących i integrujących społeczności zamieszkujące miasta graniczne oraz umiejętność spójnego wypowiadania się w mowie i na piśmie, na temat złożonej problematyki społeczno-kulturowej analizowanej kategorii miast, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych z zakresu etnologii i antropologii kulturowej i innych dyscyplin [_U_2] |
K_U05 [4/5] |
posiada zdolność dostrzegania i rozumienia odmiennych form życia społecznego wykazywanych przez przedstawicieli zbiorowości zamieszkujących po obu stronach granicy „dwumiasta”. [_U_3] |
K_U11 [4/5] |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk kulturowych ujawniających się w przygranicznych miastach podwójnych, organizowania i funkcjonowania kultury na terenach przygranicznych oraz jej znaczenia i historycznej zmienności; posiada gruntowną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w tym w szczególności podmiocie konstytuującym systemy wartości i symboli decydujących o odrębności kulturowej społeczności zamieszkujących po obu stronach granicy; ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społecznych łączących mieszkańców przygranicznych miast i o mechanizmach nimi rządzących. [_W_1] |
K_W04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
prezentacja [-w_1] | Przygotowanie prezentacji multimedialnej (w formie wywiadów, materiałów źródłowych, fotografii, filmów) dokumentującej różnice i podobieństwa kulturowe uwidaczniające się na terenie Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (min. 5 przykładów). |
_U_1 |
projekt [_w_2] | Zaprojektowanie działania o charakterze transgranicznym, odwołującym się do dwumiejskiego charakteru Cieszyna i Czeskiego Cieszyna, którego celem będzie aktywizacja i integracja społeczności miejskich po obu stronach granicy. |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | Lektura uzupełniającej literatury przedmiotu |
15 |
prezentacja [-w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | Zapoznawanie się ze wskazanymi tekstami źródłowymi, odwoływanie się podczas inicjowanych na ćwiczeniach dyskusji do własnych obserwacji i doświadczeń zdobywanych w trakcie studiowania w przygranicznym mieście podwójnym oraz udział zajęciach terenowych |
15 | Przygotowanie prezentacji i projektu zaliczeniowego połączone z dyskusją nad wskazaną literaturą przedmiotu. |
20 |
projekt [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |