Rachunek prawdopodobieństwa A
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: 03-S1MT12.2015

Nazwa modułu: | Rachunek prawdopodobieństwa A |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1S-12-RPraA |
Kod programu: | 03-S1MT12.2015 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Moduł Rachunek prawdopodobieństwa A ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami z i narzędziami teorii prawdopodobieństwa. Przewiduje się realizację następujących treści programowych;
1. Miara produktowa. Twierdzenie Fubiniego i Tonellego.
2. Funkcja charakterystyczna i funkcja tworząca zmiennej losowej.
3. Wielowymiarowa zmienna losowa. Macierz kowariancji. Współczynnik korelacji.
4. Nierówność Kołmogorowa
5. Wielowymiarowy rozkład normalny
6. Centralne twierdzenie graniczne
7. Prawa wielkich liczb
8. Twierdzenie Gliwienki
9. Dyskretne łańcuchy Markowa
|
Wymagania wstępne: | Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa A |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu wstępu do rachunku prawdopodobieństwa [RPraA_1] |
K_W04 [5/5] |
potrafi podać różne przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów prawdopodobieństwa i omówić wybrane eksperymenty
losowe oraz modele matematyczne, w jakich te rozkłady występują; zna zastosowania praktyczne podstawowych rozkładów
[RPraA_2] |
K_U31 [3/5] |
potrafi wyznaczyć parametry rozkładu zmiennej losowej o rozkładzie dyskretnym i ciągłym; potrafi wykorzystać twierdzenia
graniczne i prawa wielkich liczb do szacowania prawdopodobieństw
[RPraA_3] |
K_U33 [3/5] |
Potrafi praktycznie wykorzystać metody matematyczne [RPraA_4] |
K_U38 [2/5] |
rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli
matematycznych w innych dziedzinach nauk
[RPraA_5] |
K_W03 [3/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy
lub nieuprawnione rozumowania
[RPraA_6] |
K_W05 [2/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować
twierdzenia i definicje
[RPraA_7] |
K_U01 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [RPraA_w_1] | Weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
RPraA_1 |
sprawdziany pisemne [RPraA_w_2] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
RPraA_2 |
egzamin pisemny [RPraA_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych i w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym |
RPraA_1 |
egzamin ustny [RPraA_w_4] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym |
RPraA_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [RPraA_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
30 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
30 |
aktywność na zajęciach [RPraA_w_1] |
konwersatorium [RPraA_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
60 |
aktywność na zajęciach [RPraA_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |