Mapy jako źródło wiedzy historycznej (wybrana epoka)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Mapy jako źródło wiedzy historycznej (wybrana epoka) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-038 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem zajęć realizowanych w ramach tego modułu (wykładów i ćwiczeń, po 10 godzin lekcyjnych) jest zapoznanie uczestniczących w nich studentów z wykorzystaniem map do czerpania z nich wiedzy historycznej |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o epoce wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej oraz podstawowe umiejętności korzystania z map historycznych. |
Literatura podstawowa: | 1) J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, (wiele wydań)
2) A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009
3) M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999
4) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1 – 2, red. E. Wipszycka, t. 1 Warszawa 1982, t. 2 Warszawa 1986
( lub: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1 – 3, red. E. Wipszycka, t. 1 – 2 Warszawa 2001, t. 3 Warszawa 1999)
5) Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1982
6) K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1975
7) M.S. Bodnarski, Geografia antyczna, Warszawa 1957
8) L. Piotrowicz , Atlas do historii starożytnej, (wiele wydań)
9)H. Kinder, W. Hilgemann, Atlas historii świata, t. 1 – Warszawa 1999. T. 2 – Warszawa ?
10) G. Duby. Atlas historii świata, Warszawa 2010
11) J. Kromayer, G. Veith, Atlas bitew do historii wojskowości starożytnej, Oświęcim 2014
12) Atlas historyczny świata, red. J. Wolski, (wiele wydań)
13)Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002
14) Wielki atlas encyklopedyczny. Historia świata, Warszwa 2005
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-038_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatnymi do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-038_2] |
IDH1A_W05 [3/5] |
Zna i rozumie techniki i metody badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_3] |
IDH1A_W07 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł iż wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-038_4] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-038_5] |
IDH1A_U03 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_6] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonych zadań [05-IDH-S1-038_7] |
IDH1A_K03 [3/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_8] |
IDH1A_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena wypowiedzi uczestników zajęć w trakcie każdych ćwiczeń [05-IDH-S1-038_w_1] | W trakcie każdych ćwiczeń (pod koniec zajęć) prowadzący ocenia wkład ich poszczególnych uczestników w dyskusję dotyczącą omawianej problematyki, weryfikując ich wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne łączące się z omawianym tematem. Aktywność każdego studenta w trakcie poszczególnych zajęć jest podstawowym kryterium przy ich zaliczaniu pod koniec kursu. |
05-IDH-S1-038_1 |
Praca pisemna lub test - opcja [05-IDH-S1-038_w_2] | W razie konieczności sprawdzenie wiedzy studentów może nastąpić w formie pracy pisemnej na wyznaczony przez prowadzącego temat lub testu obejmującego problematykę podaną przez niego wcześniej studentom. |
05-IDH-S1-038_1 |
Egzamin ustny lub pisemny -opcja [05-IDH-S1-038_w_3] | Zaliczanie modułu , czyli znajomości problematyki omawianej w czasie wykładów i ćwiczeń, odbywa się w trakcie ustnego (pisemnego – opcja) egzaminu, którego celem jest zweryfikowanie łączącej się z nią wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych poszczególnych studentów |
05-IDH-S1-038_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-038_fs_1] | Wykładowca wykorzystując różne pomoce naukowe (źródła, mapy, literaturę współczesną, środki audiowizualne), omawia zagadnienia wiążące się z treścią map (zwłaszcza historycznych) oraz czerpaniem z nich informacji o historycznym charakterze, potrzebnych w różnego rodzaju pracach badawczych. |
10 | Studenci pogłębiają, systematyzują i porządkują, wiedzę wyniesioną z wykładów zapoznając się ze wskazana przez wykładowcę literaturą przedmiotu. |
20 |
Egzamin ustny lub pisemny -opcja [05-IDH-S1-038_w_3] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-038_fs_2] | Prowadzący ćwiczenia wykorzystując różne pomoce naukowe (teksty źródłowe, mapy, współczesną literaturę historyczną), wspólnie ze studentami, kierując ich dyskusją, prezentuje na poszczególnych zajęciach wybrane zagadnienia szczegółowe wiążące się z czerpaniem informacji historycznych z map, tak by tematyka ćwiczeń nie pokrywała się z problemami omawianymi na wykładach. |
10 | Studenci uczestniczący w ćwiczeniach przygotowują się do poszczególnych zajęć, zapoznając się ze wskazanymi wcześniej przez prowadzącego materiałami dotyczącymi wyznaczonego przez niego tematu (teksty źródłowe, literatura naukowa, mapy, itp.), tak by efektywnie uczestniczyć w dyskusji w trakcie zajęć oraz opanować omawianą na nich problematykę, |
20 |
Ocena wypowiedzi uczestników zajęć w trakcie każdych ćwiczeń [05-IDH-S1-038_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |