Informacja archiwalna
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Informacja archiwalna |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-021 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem informacji archiwalnej, najważniejszymi archiwalnymi pomocami informacyjnymi, jak również z prowadzonymi przez archiwistów bazami danych dla osób korzystających z zasobu polskich i zagranicznych archiwów państwowych. W czasie zajęć omawiane są również zasady udostępniania materiałów archiwalnych w archiwach państwowych oraz prywatnych w Polsce i na świecie. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa umiejętność obsługi komputera i korzystania z internetu. |
Literatura podstawowa: | 1.Justyna Adamus-Kowalska, System informacji archiwalnej w Polsce. Historia, infrastruktura, standardy i metody, Katowice 2011.
2.Wanda Krystyna Roman, O naturze i definicji informacji archiwalnej, „Archeion”, t. 110, 2010, s. 34–45.
3.Justyna Adamus, Problematyka języków informacyjno-wyszukiwawczych w komputerowym systemie informacji archiwalnej w Polsce, „Archeion”, t. 107, 2004, s. 259–283.
4.Maciej Gołembiowski, Wprowadzenie do informacji naukowej dla archiwistów, Toruń 1991, s. 7–56.
5.Maciej Gołembiowski, System informacji archiwalnej i możliwości jego modernizacji, [w:] Pamiętnik I Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, cz. II, Warszawa 1991, s. 244–255.
6.Kazimierz Konarski, Franciszka Romontowska, Z doświadczeń nad opracowaniem sumariusza Protokołów Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego, „Archeion”, t. 35, 1961, s. 3–28.
7.Kazimierz Konarski, Indeks archiwalny – próba metody, „Archeion”, t. 36, 1962, s. 13–35.
8.Monika Cołbecka, Badanie systemu informacji archiwalnej na przykładzie archiwum Państwowego w Toruniu, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” (4) 6, 2013, s. 79–135.
9.Daria Nałęcz, Europejska polityka dostępu di dokumentacji i archiwów, Warszawa 2004.
10.EAD_PL. Międzynarodowy standard zapisu informacji o zasobie archiwalnym, Warszawa 2008.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię informacji archiwalnej, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-021_1] |
IDH1A_W02 [2/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-021_2] |
IDH1A_W04 [2/5] |
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii) oraz informacji archiwalnej, potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-021_3] |
IDH1A_W06 [2/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-021_4] |
IDH1A_U03 [2/5] |
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski [05-IDH-S1-021_5] |
IDH1A_U06 [1/5] |
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych oraz metod i technik komunikowania się (w języku polskim i obcym) [05-IDH-S1-021_6] |
IDH1A_U07 [2/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-021_7] |
IDH1A_K04 [2/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-021_8] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-021_9] |
IDH1A_K06 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Test [05-IDH-S1-021_w_1] | Test będzie sprawdzał, umiejętności i kompetencje społeczne studenta, pytania będą miały zarówno formuję otwartą, jak i zamkniętą. |
05-IDH-S1-021_1 |
Ocena kwerend wykonanych przez studenta w bazach danych oraz opisów pomocy archiwalnej [05-IDH-S1-021_w_2] | Student przygotowuje kwerendę w dostępnych w internecie archiwalnych bazach danych na temat zadany przez prowadzącego i przedstawia jej wyniki na zajęciach oraz przygotowuje opis informacyjnej pomocy archiwalnej |
05-IDH-S1-021_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [05-IDH-S1-021_fs_1] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
15 | Praca z literaturą, kwerendy w internetowych bazach danych |
45 |
Test [05-IDH-S1-021_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |