Informacja archiwalna Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Informacja archiwalna
Kod modułu: 05-IDH-S1-021
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem informacji archiwalnej, najważniejszymi archiwalnymi pomocami informacyjnymi, jak również z prowadzonymi przez archiwistów bazami danych dla osób korzystających z zasobu polskich i zagranicznych archiwów państwowych. W czasie zajęć omawiane są również zasady udostępniania materiałów archiwalnych w archiwach państwowych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.
Wymagania wstępne:
Podstawowa umiejętność obsługi komputera i korzystania z internetu.
Literatura podstawowa:
1.Justyna Adamus-Kowalska, System informacji archiwalnej w Polsce. Historia, infrastruktura, standardy i metody, Katowice 2011. 2.Wanda Krystyna Roman, O naturze i definicji informacji archiwalnej, „Archeion”, t. 110, 2010, s. 34–45. 3.Justyna Adamus, Problematyka języków informacyjno-wyszukiwawczych w komputerowym systemie informacji archiwalnej w Polsce, „Archeion”, t. 107, 2004, s. 259–283. 4.Maciej Gołembiowski, Wprowadzenie do informacji naukowej dla archiwistów, Toruń 1991, s. 7–56. 5.Maciej Gołembiowski, System informacji archiwalnej i możliwości jego modernizacji, [w:] Pamiętnik I Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, cz. II, Warszawa 1991, s. 244–255. 6.Kazimierz Konarski, Franciszka Romontowska, Z doświadczeń nad opracowaniem sumariusza Protokołów Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego, „Archeion”, t. 35, 1961, s. 3–28. 7.Kazimierz Konarski, Indeks archiwalny – próba metody, „Archeion”, t. 36, 1962, s. 13–35. 8.Monika Cołbecka, Badanie systemu informacji archiwalnej na przykładzie archiwum Państwowego w Toruniu, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” (4) 6, 2013, s. 79–135. 9.Daria Nałęcz, Europejska polityka dostępu di dokumentacji i archiwów, Warszawa 2004. 10.EAD_PL. Międzynarodowy standard zapisu informacji o zasobie archiwalnym, Warszawa 2008.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawową terminologię informacji archiwalnej, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-021_1]
IDH1A_W02 [2/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-021_2]
IDH1A_W04 [2/5]
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii) oraz informacji archiwalnej, potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-021_3]
IDH1A_W06 [2/5]
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-021_4]
IDH1A_U03 [2/5]
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski [05-IDH-S1-021_5]
IDH1A_U06 [1/5]
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych oraz metod i technik komunikowania się (w języku polskim i obcym) [05-IDH-S1-021_6]
IDH1A_U07 [2/5]
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-021_7]
IDH1A_K04 [2/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-021_8]
IDH1A_K05 [2/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-021_9]
IDH1A_K06 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [05-IDH-S1-021_w_1]
Test będzie sprawdzał, umiejętności i kompetencje społeczne studenta, pytania będą miały zarówno formuję otwartą, jak i zamkniętą.
05-IDH-S1-021_1 05-IDH-S1-021_2 05-IDH-S1-021_3 05-IDH-S1-021_4 05-IDH-S1-021_5 05-IDH-S1-021_6 05-IDH-S1-021_7 05-IDH-S1-021_8 05-IDH-S1-021_9
Ocena kwerend wykonanych przez studenta w bazach danych oraz opisów pomocy archiwalnej [05-IDH-S1-021_w_2]
Student przygotowuje kwerendę w dostępnych w internecie archiwalnych bazach danych na temat zadany przez prowadzącego i przedstawia jej wyniki na zajęciach oraz przygotowuje opis informacyjnej pomocy archiwalnej
05-IDH-S1-021_1 05-IDH-S1-021_3 05-IDH-S1-021_4 05-IDH-S1-021_5 05-IDH-S1-021_6 05-IDH-S1-021_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-IDH-S1-021_fs_1]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
15
Praca z literaturą, kwerendy w internetowych bazach danych
45 Test [05-IDH-S1-021_w_1] Ocena kwerend wykonanych przez studenta w bazach danych oraz opisów pomocy archiwalnej [05-IDH-S1-021_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)