Podstawy edytorstwa komputerowego
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy edytorstwa komputerowego |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-020 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Ćwiczenia są prowadzone na podstawie tematów wybranych zagadnień z zastosowania komputera do nowoczenych form edycji źródeł historycznych. Na zajęciach omawia się, w oparciu o literaturę podstawową i sekundarną (w tym internetowe edycje źródeł historyczncyh) najważniejsze edycje źrdeł historyczncyh. Ponadto w oparciu o dostarczone materiały studenci przygotowują swoją edycję źródłową. |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania do edycji tekstów |
Literatura podstawowa: | 1.J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014;
2.R. T. Prinke, Elektroniczna edycja źródeł do dziejów Polski, „Roczniki Historyczne”, 71, 2005, s. 235-238;
3.R. T. Prinke, Fontes ex machina. Komputerowa analiza źródeł historycznych, Poznań 2000;
4.J. Matuszewski, Archiwum pod biurkiem każdego historyka, [w:] Z dziejów kultury prawnej. Studia ofiarowane Profesorowi Juliuszowi Bardachowi w dziewięćdziesięciolecie urodzin, Warszawa 2004, s. 301-320;
5.Teki Dworzaczka. Materiały historyczno-genealogiczne do dziejów szlachty wielkopolskiej XV-XX wieku, http://teki.bkpan.poznan.pl/;
6.Monasterium, http://monasterium.net/mom/home.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-020_1] |
IDH1A_W05 [3/5] |
Zna i rozumie metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-020_2] |
IDH1A_W07 [4/5] |
Posiada świadomość kompleksowej natury języka polskiego, jego ewolucji i historycznej zmienności jego znaczeń, niezbędnych dla właściwego odczytywania pozyskiwanych komunikatów [05-IDH-S1-020_3] |
IDH1A_W09 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-020_4] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-020_5] |
IDH1A_U05 [2/5] |
Posiada umiejętność przygotowania typowych dla zawodu doradcy i infobrokera historycznego prac/projektów (w języku polskim i obcym), wykorzystujących podstawowe ujęcia teoretyczne i dostępną bazę źródłową [05-IDH-S1-020_6] |
IDH1A_U08 [4/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-020_7] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [05-IDH-S1-020_w_1] | Kolokwium jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na ćwiczeniach. Zostanie przeprowadzone w formie pisemnej na jednym z ostatnich ćwiczeń (pytania otwarte i zamknięte). |
05-IDH-S1-020_1 |
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-020_w_2] | Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach |
05-IDH-S1-020_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [05-IDH-S1-020_fs_1] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
30 | Praca z literaturą |
60 |
Kolokwium [05-IDH-S1-020_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |