Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XIX w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XIX w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-013 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Student zapoznaje się z historią świata głównie Europy i Polski od początku wieku XX do zakończenia II wojny światowej oraz formami jej popularyzacji . Celem zajęć jest przedstawienie głównych metod popularyzacji danej epoki. W czasie zajęć nacisk będzie kładziony na europejski kontekst kultury– wpływ kultury Zachodu i Wschodu, a także funkcje jakie kultura pełniła w dziejach Europy a głównie narodu polskiego. Studenci będą zapoznawać się popularyzacją zarówno aspektów kultury wysokiej jak i kultury potocznej. Celem zajęć jest ponadto ukazanie przez pryzmat wytworów kultury materialnej i duchowej społeczeństw europejskich i pozaeuropejskich XX wieku procesów kształtujących osobowość, sposób myślenia i odczuwania świata przez ludzi tej epoki. Poznaje techniki prezentacji i popularyzacji historii. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat poszczególnych aspektów historii powszechnej jak i Polski I poł. XIX w. |
Literatura podstawowa: | 1.E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2014
2.W. Roszkowski, Historia Polski 1914-1945, Warszawa 2009
3.R. Kaczmarek, Historia Polski XX w., Warszawa 2014
4.W. Mędrzecki, Sz. Rudnicki, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003.
5.J. Hryniewicz, Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego, Warszawa 2004
6.D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007.
7.D. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2005
8.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, pr. zbiorowa pod red. A. Chwalby, Warszawa 2004
9.H. Kissinger , Dyplomacja, Warszawa 1996.
10.Davies N., Europa, Kraków 2001.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-013_1] |
IDH1A_W06 [4/5] |
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego. [05-IDH-S1-013_2] |
IDH1A_U02 [4/5] |
Posiada umiejętność przygotowania typowych dla zawodu doradcy i infobrokera historycznego prac/projektów (w języku polskim i obcym), wykorzystujących podstawowe ujęcia teoretyczne i dostępną bazę źródłową [05-IDH-S1-013_3] |
IDH1A_U08 [4/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-013_4] |
IDH1A_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność własna studentów, kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-013_w_1] | Zajęcia mają charakter zarówno wykładu jak i ćwiczeń co wymusza spory udział studentów w ich realizacji. W czasie zajęć studenci zabierają głos w dyskusji, dzielą się swoimi przemyśleniami na temat wiodący podczas kolejnych zajęć, a w konsekwencji stwarzają prowadzącemu możliwość ocenienia ich wiadomości i umiejętności. Studenci odpowiadają na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności. Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta. |
05-IDH-S1-013_1 |
Egzamin pisemny [05-IDH-S1-013_w_2] | Po zakończeniu cyklu zajęć konwersatoryjnych i wykładów przeprowadzony zostaje test sprawdzający wiedzę merytoryczną studentów. |
05-IDH-S1-013_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-013_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. Samodzielna praca studenta polegająca na zapoznaniu się z poszczególnymi aspektami historii i kultury. |
40 |
Aktywność własna studentów, kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-013_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-013_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących. Dyskusja połączona z prezentacją multimedialną. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. Samodzielna praca studenta polegająca na zapoznaniu się z poszczególnymi aspektami historii kultury |
40 |
Egzamin pisemny [05-IDH-S1-013_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |