Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XVI-XVIII w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XVI-XVIII w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-012 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami naszej wiedzy o epoce nowożytnej – XVI-XVIII wiek. Przedmiot z jednej strony ma pokazać studentom najważniejsze zmiany zachodzące na przestrzeni epoki nowożytnej – przede wszystkim przemiany mentalności, obyczajów i rozwój nauki, który w tej epoce ma miejsce. Poza tym należy ukazać studentom te aspekty nauczania o epoce, które napotykają największe zainteresowanie z jednej strony naukowców, a z drugiej budzą największy odzew wśród szerokiego odbiorcy. Celem przedmiotu jest także uczulenie studentów na kwestię popularyzowania wiedzy historycznej (w tym wypadku w odniesieniu do epoki nowożytnej), która powinna pozostawać w zgodzie z najnowszymi osiągnięciami nauki i ustaleniami dokonywanymi przez ośrodki badawcze. |
Wymagania wstępne: | Zaliczony moduł „Popularyzacja wiedzy historycznej (średniowiecze)” |
Literatura podstawowa: | 1.Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 2001.
2.E. Rostworowski, Historia powszechna: wiek XVIII, Warszawa 2009.
3.J. Topolski, Rzeczpospolita Obojga Narodów 1501-1795, Poznań 2015.
4.E. Rostworowski, Legendy i fakty XVIII w., Warszawa 1963.
5.W. Kriegseisen, Sejm Rzeczypospolitej szlacheckiej (do 1763 roku) : geneza i kryzys władzy ustawodawczej, Warszawa 1995.
6.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991.
7. Rzeczpospolita - Europa: XVI-XVIII wiek : próba konfrontacji, red. M. Kopczyński i W. Tygielski, Warszawa 1999.
8.R. Mackenney, Europa XVI wieku : ekspansja i konflikt, Warszawa 1997.
9.N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980.
10.P. Burke, Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-012_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Zna i rozumie metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-012_2] |
IDH1A_W07 [3/5] |
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych oraz metod i technik komunikowania się (w języku polskim i obcym) [05-IDH-S1-012_3] |
IDH1A_U07 [3/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-012_4] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Test [05-IDH-S1-012_w_1] | Pomiar będzie zawierał różne typy zadań (otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne |
05-IDH-S1-012_1 |
Przygotowanie i wygłoszenie referatu na wybrany przez prowadzącego temat [05-IDH-S1-012_w_2] | Przygotowanie referatu i wygłoszenie go w trakcie zajęć ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy z zakresu historii nowożytnej XVI-XVIII wieku i umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych z wykorzystaniem różnych metod i technik porozumiewania się, a także sprawdzenie umiejętności popularyzowania wiedzy. |
05-IDH-S1-012_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-012_fs_1] | Z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Test [05-IDH-S1-012_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-012_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Przygotowanie i wygłoszenie referatu na wybrany przez prowadzącego temat [05-IDH-S1-012_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |