Popularyzacja wiedzy historycznej (starożytność) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Popularyzacja wiedzy historycznej (starożytność)
Kod modułu: 05-IDH-S1-010
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem wykładów i ćwiczeń prowadzonych w ramach tego modułu (w wymiarze po 20 godzin lekcyjnych) jest spopularyzowanie wśród ich uczestników wiedzy o epoce starożytnej, czyli dziejach: Wschodu, Grecji i Rzymu.
Wymagania wstępne:
Wiedza o czasach antycznych wyniesiona ze szkół średnich.
Literatura podstawowa:
1.J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, (wiele wydań) 2.M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999 3.A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 4.J. Zabłocka, Historia Bliskiego Wschodu w starożytnośći, Wrocław….Łódź 1982 5.D. Arnaud, Starożytny Bliski Wschód, Warszawa 1982 6.N.G.L. Hammond, Dzieje Grecji, (kilka wydań) 7.B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1 - Warszawa 1988; t. 3 - Warszawa 1992; B.Bravo, M. Węcowski, E. Wipszycka, A. Wolicki, t. 2 - Warszawa 2009 8.M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, (wiele wydań) 9.A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004, 2008 10.M. Jaczynowska, M. Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-010_1]
IDH1A_W01 [3/5]
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_10]
IDH1A_K04 [3/5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-010_2]
IDH1A_W02 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-010_3]
IDH1A_W05 [3/5]
Zna i rozumie techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_4]
IDH1A_W07 [3/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji uzyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów. [05-IDH-S1-010_5]
IDH1A_U01 [3/5]
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_6]
IDH1A_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-010_7]
IDH1A_U03 [3/5]
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_8]
IDH1A_U05 [3/5]
Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonych zadań [05-IDH-S1-010_9]
IDH1A_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Udział studentów w dyskusji w trakcie ćwiczeń [05-IDH-S1-010_w_1]
W trakcie każdych ćwiczeń (pod koniec zajęć) prowadzący zajęcia ocenia wkład poszczególnych uczestników zajęć w dyskusję dotyczącą omawianej problematyki. Aktywność poszczególnych studentów w trakcie zajęć jest podstawowym kryterium przy ich zaliczaniu pod koniec kursu.
05-IDH-S1-010_1 05-IDH-S1-010_10 05-IDH-S1-010_2 05-IDH-S1-010_3 05-IDH-S1-010_4 05-IDH-S1-010_5 05-IDH-S1-010_6 05-IDH-S1-010_7 05-IDH-S1-010_8 05-IDH-S1-010_9
Referat (opcja) [05-IDH-S1-010_w_2]
W trakcie każdych zajęć jeden z ich uczestników prezentuje krótką pracę pisemną (referat), dotyczącą wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia szczegółowego wchodzącego w zakres omawianego na ćwiczeniach tematu. Po wysłuchaniu wystąpienia, studenci uczestniczą w dyskusji dotyczącej wypowiedzi kolegi. Prowadzący zajęcia ocenia wystąpienie referenta oraz pisemną wersję referatu po zapoznaniu się z jej tekstem. Ocena referatu jest brana pod uwagę przy zaliczaniu ćwiczeń pod koniec semestru.
05-IDH-S1-010_5 05-IDH-S1-010_6 05-IDH-S1-010_7
Egzamin [05-IDH-S1-010_w_3]
Zaliczanie modułu (problematyki omawianej w czasie wykładów i ćwiczeń) odbywa się w trakcie ustnego egzaminu.
05-IDH-S1-010_1 05-IDH-S1-010_10 05-IDH-S1-010_2 05-IDH-S1-010_3 05-IDH-S1-010_4 05-IDH-S1-010_5 05-IDH-S1-010_6 05-IDH-S1-010_7 05-IDH-S1-010_8 05-IDH-S1-010_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-010_fs_1]
Wykładowca wykorzystując różne pomoce naukowe (źródła, mapy, literaturę współczesną, środki audiowizualne), omawia w popularno-naukowej formie wybrane (najważniejsze, najbardziej popularne, kojarzące się słuchaczom z czasami antycznymi, będące niejako ich symbolem) zagadnienia wiążące się z historią starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu, pozwalające również na prezentację pewnych aspektów dziejów innych ludów i państw starożytnych, np. Macedonii, Kartaginy itp., tak, by w miarę możliwości przedstawić słuchaczom jak najpełniejszą panoramę czasów starożytnych.
20
Studenci pogłębiają, systematyzują i porządkują, wiedzę wyniesioną z wykładów zapoznając się z literaturą przedmiotu.
40 Egzamin [05-IDH-S1-010_w_3]
ćwiczenia [05-IDH-S1-010_fs_2]
Prowadzący ćwiczenia wykorzystując różne pomoce naukowe (teksty źródłowe, mapy, współczesną literaturę historyczną), wspólnie ze studentami, kierując ich dyskusją, prezentuje na poszczególnych zajęciach w popularno – naukowej formie, wybrane zagadnienia szczegółowe z dziejów starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu, tak by tematyka ćwiczeń obejmowała problemy inne niż omawiane na wykładach.
20
Studenci uczestniczący w ćwiczeniach przygotowują się do poszczególnych zajęć, zapoznając się ze wskazanymi wcześniej przez prowadzącego materiałami dotyczącymi wyznaczonego przez niego tematu (teksty źródłowe, literatura naukowa, mapy, itp.), tak by efektywnie uczestniczyć w dyskusji w trakcie zajęć oraz opanować omawianą na nich problematykę.
40 Udział studentów w dyskusji w trakcie ćwiczeń [05-IDH-S1-010_w_1] Referat (opcja) [05-IDH-S1-010_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)