Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (powszechna XX w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016
| Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (powszechna XX w.) |
|---|---|
| Kod modułu: | 05-IDH-S1-009 |
| Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
| Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Celem modułu jest zaznajomienie studentów z najważniejszymi osiągnięciami w kulturze i nauce europejskiej w XX wieku, zapoznanie ich z wieloaspektową wiedzą historyczną ukazującą przemiany w mentalności kulturowo-społecznej i uwzględniającą różnice i cechy wspólne oraz specyfiki poszczególnych narodów i regionów, a także wykształcenie umiejętności samodzielnej oceny różnorodnych zjawisk i zagadnień dotyczących kultury i nauki europejskiej w XX wieku oraz krytycznego aparatu badawczego, pozwalającego na prawidłowe analizowanie zjawisk kulturowych i literatury przedmiotu. Ćwiczenia stanowią uzupełnienie i pogłębienie wiedzy wyniesionej z wykładu. |
| Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu: „Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.)” |
| Literatura podstawowa: | 1.A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003.
2.D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
3.Wstęp do kulturoznawstwa, red. E. Baldwin i in., Poznań 2007.
4.L. Kroeber, Istota kultury, Warszawa 2002.
5.Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 2006.
6.M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
7.Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel i R. Sulim, Warszawa 2004.
8.Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005.
|
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego ze szczególnym uwzględnieniem historii powszechnej XX wieku [05-IDH-S1-009_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-009_10] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną na temat kultury i nauki w XX wieku [05-IDH-S1-009_2] |
IDH1A_W03 [4/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat zastosowania wiedzy o kulturze i nauce w pracy doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-009_3] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie
kultury i nauki w XX wieku
[05-IDH-S1-009_4] |
IDH1A_W06 [3/5] |
Zna i rozumie metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-009_5] |
IDH1A_W07 [2/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z
wykorzystaniem różnych sposobów
[05-IDH-S1-009_6] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-009_7] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski [05-IDH-S1-009_8] |
IDH1A_U06 [2/5] |
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-IDH-S1-009_9] |
IDH1A_K02 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Egzamin [05-IDH-S1-009_w_1] | Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta |
05-IDH-S1-009_2 |
| Kolokwium [05-IDH-S1-009_w_2] | Kolokwium jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na ćwiczeniach. Zostanie
przeprowadzone w formie pisemnej na jednym z ostatnich ćwiczeń (pytania otwarte i zamknięte).
|
05-IDH-S1-009_2 |
| Projekt [05-IDH-S1-009_w_3] | Przynajmniej jedna praca na zadany temat zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (np. przygotowanie referatu, analiza zadanej lektury) |
05-IDH-S1-009_1 |
| Aktywność studenta na zajęciach [05-IDH-S1-009_w_4] | Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach |
05-IDH-S1-009_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [05-IDH-S1-009_fs_1] | Wykład z wybranych zagadnień
podstawowych z wykorzystaniem pomocy
audiowizualnych
|
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu
obejmująca samodzielne przyswajanie
wiedzy teoretycznej odnoszącej się do
wskazanych zagadnień
|
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-009_w_1] |
| ćwiczenia [05-IDH-S1-009_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-009_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||