Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (ziem polskich w XX w.) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (ziem polskich w XX w.)
Kod modułu: 05-IDH-S1-008
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Podczas wykładów i ćwiczeń oraz realizując wymagane dla zaliczenia przedmiotu prace semestralne i przygotowując się do zajęć w ramach pracy własnej: lektury i za pośrednictwem nowych mediów - studenci zapoznają się z dorobkiem kultury i nauki polskiej w XX wieku. Punktem wyjścia dla pozyskiwania wiedzy i umiejętności przewidzianych w obszarze modułu: Kultura i nauka ziem polskich w XX wieku jest zapoznanie się z dziedzictwem epoki zaborów, udziałem Polaków w kulturze europejskiej na początku XX wieku oraz różnicami między poszczególnymi dzielnicami zaborczymi, wpływającymi na odmienne możliwości partycypowania w kulturze i badaniach naukowych. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję zapoznania się z wpływem procesów modernizacyjnych na rozwój kultury „wysokiej” i kultury masowej na ziemiach polskich, na kształtowanie się aspiracji kulturalnych szerokich warstw społeczeństwa i wkraczanie kobiet w nowe obszary aktywności w dziedzinie oświaty, kultury i nauki, szczególnie na początku XX wieku i po powstaniu niepodległego państwa polskiego. Zapoznając się z rozwojem literatury, sztuk pięknych, kinematografii, prasy, a także z procesem budowy środowisk akademickich i dorobkiem nauki polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym studenci będą mogli zrozumieć doniosłą rolę kultury dla kształtowania tożsamości narodowej, identyfikacji społeczeństwa z państwem polskim, a także uświadomić sobie wkład polskich uczonych i twórców w całokształt kultury europejskiej. Zwrócą uwagę na tradycyjny etos inteligencji polskiej oraz rolę Kościoła jako instytucji umożliwiającej uczestnictwo w kulturze szerokim masom społeczeństwa. Wobec wielonarodowego charakteru II Rzeczypospolitej uświadomią też sobie sobie związki kultury polskiej z kulturą europejską, a szczególnie z kulturą narodów zamieszkujących ziemie państwa polskiego (mniejszości narodowych: Żydów, Niemców, Rosjan, Ukraińców) i narodów z Polską graniczących. Podejmowane w ramach realizacji modułu tematy wskażą na znaczenie nauki dla obronności kraju, pozwolą docenić udział polskich uczonych w obronę suwerenności (zarówno w dziedzinie militarnej, gospodarczej jak i m.in. w zakresie kultury prawnej, kultury politycznej). Studenci będą mogli przeanalizować trwający na przestrzeni XX wieku rozwój kultury masowej, wzrastająca rolę prasy i radiofonii oraz nowych środków masowego przekazu, kształtowanie trendów obyczajowych, higienicznych, w zakresie spędzania czasu wolnego, a także funkcjonowanie propagandy i jej środków. Poznając okres II wojny światowej uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę pozwalającą na zrozumienie roli kultury jako istotnego czynnika dla konsolidacji społeczeństwa i obrony tożsamości, oręża w walce o odzyskanie niepodległości i przeciwstawienia się totalitarnej przemocy. Rozpatrując następstwa II wojny światowej zapoznają się z wkładem Polaków na emigracji w rozwój nauki i kultury na świecie. Poznają rolę kultury w zmaganiach o ideologiczną dominację w systemie totalitarnym a zarazem będą mogli zrozumieć znaczenie kultury jako obszaru pozwalającego zachować ludziom wewnętrzną autonomię, pamięć historyczną, odporną na oficjalną indoktrynację oraz pielęgnować przekaz wartości humanistycznych i wolnościowych w okresie PRL. Zapoznają się z tymi zjawiskami na przykładzie rozkwitu kultury niezależnej w latach osiemdziesiątych XX wieku, i szerokiego udziału społeczeństwa w rozmaitych formach kultury niezależnej (m.in. wydawnictwa II obiegu).
Wymagania wstępne:
Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu programowego przedmiotu Podstawy wiedzy o kulturze i nauce na ziemiach polskich w XIX wieku
Literatura podstawowa:
1.Maria Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008; 2.Marta Fik, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944-1981, Warszawa 1991; 3.Katarzyna Filipowicz-Polańska, Konspiracyjna działalność dydaktyczna i naukowa w latach 1939-1945, Poznań 1992; 4.Historia Nauki Polskiej, Tom X. 1944-1989, red. L. Zasztowt i J. Schiller-Walicka, cz.1: Warunki rozwoju nauki polskiej. Państwo i społeczeństwo, część 2: Instytucje, cz. 3: Idee i praktyka, Warszawa 2015; 5.Maciej Iłowiecki, Okręty na oceanie czasu: historia nauki polskiej do 1945, Warszawa 2001. 6.Nauka polska wobec totalitaryzmów , red. Bolesław Orłowski, Warszawa 1994; 7.Wojciech Roszkowski, Historia Polski 1914-2005, Warszawa 2007 8.Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, t. 2, red. Janusz Kłoczowski, Lublin 1990; 9.Wkład wychodźstwa polskiego w naukę i kulturę Wielkiej Brytanii, red. Wanda Lohman, Kraków 2010; 10. Adam Zamoyski, Własną drogą - osobliwe dzieje Polaków i ich kultury, Kraków 2002.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu najnowszej historii społeczeństwa, kultury i nauki, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków infobrokera i doradcy ds. historii. [05-IDH-S1-008_1]
IDH1A_W02 [4/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii najnowszej ziem polskich, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-008_2]
IDH1A_W04 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury w Polsce i regionie (muzea, archiwa, biblioteki, archiwa i biblioteki cyfrowe) i orientację we współczesnym życiu kulturalnym. [05-IDH-S1-008_3]
IDH1A_W10 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem bibliotek i archiwów cyfrowych oraz mediów [05-IDH-S1-008_4]
IDH1A_U01 [5/5]
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę z zakresu historii kultury i nauki polskiej w XX w. i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-008_5]
IDH1A_U03 [3/5]
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje historyczne, merytoryczne argumenty dobrane na podstawie najnowszych badań i znajomości dorobku historiografii; formułuje samodzielne wnioski. [05-IDH-S1-008_6]
IDH1A_U06 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i potrafi wskazać udział uczonych i twórców polskiej kultury w światowy dorobek nauki i kulturę Europy [05-IDH-S1-008_7]
IDH1A_K05 [4/5]
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy wynikające z ideologicznych i politycznych uwarunkowań pamięci historycznej, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-008_8]
IDH1A_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Przygotowanie prezentacji multimedialnej [05-IDH-S1-008_w_1]
Przygotowanie prezentacji na zajęcia pozwoli na weryfikację zarówno umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów jak i umiejętności jej atrakcyjnego i skutecznego przekazywania, przy wykorzystaniu współczesnej technologii informacyjnej
05-IDH-S1-008_4 05-IDH-S1-008_5 05-IDH-S1-008_6 05-IDH-S1-008_7
Odpowiedź ustna przygotowana na zadany temat [05-IDH-S1-008_w_2]
Ocena wypowiedzi ma zweryfikować umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy w oparciu o wskazówki prowadzącego oraz odzwierciedlić jej poziom merytoryczny (wiedzę szczegółową o historii Polski w XX w.), rzeczowość i formę wypowiedzi, posługiwanie się precyzyjną terminologią
05-IDH-S1-008_1 05-IDH-S1-008_2 05-IDH-S1-008_4 05-IDH-S1-008_5 05-IDH-S1-008_6
Odpowiedź ustna – udział w dyskusji [05-IDH-S1-008_w_3]
Systematycznie dokonywana w skali semestru ocena poziomu merytorycznego i formy wypowiedzi ustnych na poszczególnych zajęciach; odzwierciedlająca umiejętność posługiwania się terminologią charakterystyczną dla historii społeczeństwa w czasach najnowszych; wiedzy o aktualnym stanie badań w zakresie historii najnowszej
05-IDH-S1-008_1 05-IDH-S1-008_3 05-IDH-S1-008_6 05-IDH-S1-008_7 05-IDH-S1-008_8
Zaliczeniowa praca pisemna [05-IDH-S1-008_w_4]
Przygotowanie pracy semestralnej ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy o rozwoju i dorobku kultury ziem polskich i umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł oraz ich weryfikacji Ocena pracy na podstawie:  walorów merytorycznych, umiejętności wyszukania, analizy i weryfikacji informacji  umiejętności przeprowadzenia krytyki źródła i jego interpretacji, umiejętności wyciągnięcia wniosków powiązanych ze zdobytą wiedzą pozaźródłową,  logicznej narracji i konstrukcji wypowiedzi; posługiwania się precyzyjną terminologią  walorów językowych
05-IDH-S1-008_1 05-IDH-S1-008_2 05-IDH-S1-008_4 05-IDH-S1-008_5 05-IDH-S1-008_6 05-IDH-S1-008_8
egzamin [05-IDH-S1-008_w_5]
Egzamin ustny – pytania mieszące się w zestawie zagadnień, które prowadzący przekazał do wiadomości studentów, pozwalające na zweryfikowanie szczegółowej wiedzy w zakresie najnowszej historii ziem polskich, dorobku nauki i rozwoju kultury polskiej w XX wieku ioraz umiejętności jej logicznego i obiektywnego przekazania, z zastosowaniem właściwej terminologii (materiał objęty tematyką wykładów, ćwiczeń i zalecaną literaturą uzupełniającą – zgodnie z przewidywanymi efektami kształcenia)
05-IDH-S1-008_1 05-IDH-S1-008_2 05-IDH-S1-008_3 05-IDH-S1-008_6 05-IDH-S1-008_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-008_fs_1]
wykład uzupełniony prezentacją multimedialną , z elementami przykładowej analizy źródeł statystycznych, ilustrowany fragmentami tekstów źródłowych
20
Zapoznanie się z podstawową literaturą (syntezy dziejów Polski w XX w. i opracowania dziejów kultury polskiej w XX w.). Lektura uzupełniająca, proponowana przez prowadzącego zajęcia
40 egzamin [05-IDH-S1-008_w_5]
ćwiczenia [05-IDH-S1-008?_fs_2]
Dyskusja prowadzona w oparciu o podane tezy i wskazane lektury. Analiza tekstów źródłowych: wspomnień, fragmentów literatury pięknej i danych statystycznych. Prezentacje przygotowane przez studentów; referaty studentów, ich omówienie i dyskusja w oparciu o przygotowane przez uczestników wystapienia.
20
Praca z literaturą zgodnie z tezami do ćwiczeń podanych przez prowadzącego; Przygotowanie do udziału w dyskusji – analiza wskazanego tekstu źródłowego; Przygotowanie pracy semestralnej na temat uzgodniony z prowadzącym Przygotowanie prezentacji multimedialnej / referatu pod opieką prowadzącego i w oparciu o informacje i materiały samodzielnie wyszukane
40 Przygotowanie prezentacji multimedialnej [05-IDH-S1-008_w_1] Odpowiedź ustna przygotowana na zadany temat [05-IDH-S1-008_w_2] Odpowiedź ustna – udział w dyskusji [05-IDH-S1-008_w_3] Zaliczeniowa praca pisemna [05-IDH-S1-008_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)