Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (ziem polskich w XX w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (ziem polskich w XX w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-008 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Podczas wykładów i ćwiczeń oraz realizując wymagane dla zaliczenia przedmiotu prace semestralne i przygotowując się do zajęć w ramach pracy własnej: lektury i za pośrednictwem nowych mediów - studenci zapoznają się z dorobkiem kultury i nauki polskiej w XX wieku. Punktem wyjścia dla pozyskiwania wiedzy i umiejętności przewidzianych w obszarze modułu: Kultura i nauka ziem polskich w XX wieku jest zapoznanie się z dziedzictwem epoki zaborów, udziałem Polaków w kulturze europejskiej na początku XX wieku oraz różnicami między poszczególnymi dzielnicami zaborczymi, wpływającymi na odmienne możliwości partycypowania w kulturze i badaniach naukowych. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję zapoznania się z wpływem procesów modernizacyjnych na rozwój kultury „wysokiej” i kultury masowej na ziemiach polskich, na kształtowanie się aspiracji kulturalnych szerokich warstw społeczeństwa i wkraczanie kobiet w nowe obszary aktywności w dziedzinie oświaty, kultury i nauki, szczególnie na początku XX wieku i po powstaniu niepodległego państwa polskiego. Zapoznając się z rozwojem literatury, sztuk pięknych, kinematografii, prasy, a także z procesem budowy środowisk akademickich i dorobkiem nauki polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym studenci będą mogli zrozumieć doniosłą rolę kultury dla kształtowania tożsamości narodowej, identyfikacji społeczeństwa z państwem polskim, a także uświadomić sobie wkład polskich uczonych i twórców w całokształt kultury europejskiej. Zwrócą uwagę na tradycyjny etos inteligencji polskiej oraz rolę Kościoła jako instytucji umożliwiającej uczestnictwo w kulturze szerokim masom społeczeństwa. Wobec wielonarodowego charakteru II Rzeczypospolitej uświadomią też sobie sobie związki kultury polskiej z kulturą europejską, a szczególnie z kulturą narodów zamieszkujących ziemie państwa polskiego (mniejszości narodowych: Żydów, Niemców, Rosjan, Ukraińców) i narodów z Polską graniczących. Podejmowane w ramach realizacji modułu tematy wskażą na znaczenie nauki dla obronności kraju, pozwolą docenić udział polskich uczonych w obronę suwerenności (zarówno w dziedzinie militarnej, gospodarczej jak i m.in. w zakresie kultury prawnej, kultury politycznej). Studenci będą mogli przeanalizować trwający na przestrzeni XX wieku rozwój kultury masowej, wzrastająca rolę prasy i radiofonii oraz nowych środków masowego przekazu, kształtowanie trendów obyczajowych, higienicznych, w zakresie spędzania czasu wolnego, a także funkcjonowanie propagandy i jej środków. Poznając okres II wojny światowej uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę pozwalającą na zrozumienie roli kultury jako istotnego czynnika dla konsolidacji społeczeństwa i obrony tożsamości, oręża w walce o odzyskanie niepodległości i przeciwstawienia się totalitarnej przemocy. Rozpatrując następstwa II wojny światowej zapoznają się z wkładem Polaków na emigracji w rozwój nauki i kultury na świecie. Poznają rolę kultury w zmaganiach o ideologiczną dominację w systemie totalitarnym a zarazem będą mogli zrozumieć znaczenie kultury jako obszaru pozwalającego zachować ludziom wewnętrzną autonomię, pamięć historyczną, odporną na oficjalną indoktrynację oraz pielęgnować przekaz wartości humanistycznych i wolnościowych w okresie PRL. Zapoznają się z tymi zjawiskami na przykładzie rozkwitu kultury niezależnej w latach osiemdziesiątych XX wieku, i szerokiego udziału społeczeństwa w rozmaitych formach kultury niezależnej (m.in. wydawnictwa II obiegu). |
Wymagania wstępne: | Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu programowego przedmiotu Podstawy wiedzy o kulturze i nauce na ziemiach polskich w XIX wieku |
Literatura podstawowa: | 1.Maria Bogucka, Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008;
2.Marta Fik, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944-1981, Warszawa 1991;
3.Katarzyna Filipowicz-Polańska, Konspiracyjna działalność dydaktyczna i naukowa w latach 1939-1945, Poznań 1992;
4.Historia Nauki Polskiej, Tom X. 1944-1989, red. L. Zasztowt i J. Schiller-Walicka, cz.1: Warunki rozwoju nauki polskiej. Państwo i społeczeństwo, część 2: Instytucje, cz. 3: Idee i praktyka, Warszawa 2015;
5.Maciej Iłowiecki, Okręty na oceanie czasu: historia nauki polskiej do 1945, Warszawa 2001.
6.Nauka polska wobec totalitaryzmów , red. Bolesław Orłowski, Warszawa 1994;
7.Wojciech Roszkowski, Historia Polski 1914-2005, Warszawa 2007
8.Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, t. 2, red. Janusz Kłoczowski, Lublin 1990;
9.Wkład wychodźstwa polskiego w naukę i kulturę Wielkiej Brytanii, red. Wanda Lohman, Kraków 2010;
10. Adam Zamoyski, Własną drogą - osobliwe dzieje Polaków i ich kultury, Kraków 2002.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu najnowszej historii społeczeństwa, kultury i nauki, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków infobrokera i doradcy ds. historii. [05-IDH-S1-008_1] |
IDH1A_W02 [4/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii najnowszej ziem polskich, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-008_2] |
IDH1A_W04 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury w Polsce i regionie (muzea, archiwa, biblioteki, archiwa i biblioteki cyfrowe) i orientację we współczesnym życiu kulturalnym. [05-IDH-S1-008_3] |
IDH1A_W10 [4/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem bibliotek i archiwów cyfrowych oraz mediów
[05-IDH-S1-008_4] |
IDH1A_U01 [5/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę z zakresu historii kultury i nauki polskiej w XX w. i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-008_5] |
IDH1A_U03 [3/5] |
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje historyczne, merytoryczne argumenty dobrane na podstawie najnowszych badań i znajomości dorobku historiografii; formułuje samodzielne wnioski. [05-IDH-S1-008_6] |
IDH1A_U06 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i potrafi wskazać udział uczonych i twórców polskiej kultury w światowy dorobek nauki i kulturę Europy [05-IDH-S1-008_7] |
IDH1A_K05 [4/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy wynikające z ideologicznych i politycznych uwarunkowań pamięci historycznej, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-008_8] |
IDH1A_K04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Przygotowanie prezentacji multimedialnej [05-IDH-S1-008_w_1] | Przygotowanie prezentacji na zajęcia pozwoli na weryfikację zarówno umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów jak i umiejętności jej atrakcyjnego i skutecznego przekazywania, przy wykorzystaniu współczesnej technologii informacyjnej |
05-IDH-S1-008_4 |
Odpowiedź ustna przygotowana na zadany temat [05-IDH-S1-008_w_2] | Ocena wypowiedzi ma zweryfikować umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy w oparciu o wskazówki prowadzącego oraz odzwierciedlić jej poziom merytoryczny (wiedzę szczegółową o historii Polski w XX w.), rzeczowość i formę wypowiedzi, posługiwanie się precyzyjną terminologią |
05-IDH-S1-008_1 |
Odpowiedź ustna – udział w dyskusji [05-IDH-S1-008_w_3] | Systematycznie dokonywana w skali semestru ocena poziomu merytorycznego i formy wypowiedzi ustnych na poszczególnych zajęciach; odzwierciedlająca umiejętność posługiwania się terminologią charakterystyczną dla historii społeczeństwa w czasach najnowszych; wiedzy o aktualnym stanie badań w zakresie historii najnowszej |
05-IDH-S1-008_1 |
Zaliczeniowa praca pisemna [05-IDH-S1-008_w_4] | Przygotowanie pracy semestralnej ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy o rozwoju i dorobku kultury ziem polskich i umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł oraz ich weryfikacji
Ocena pracy na podstawie:
walorów merytorycznych, umiejętności wyszukania, analizy i weryfikacji informacji
umiejętności przeprowadzenia krytyki źródła i jego interpretacji, umiejętności wyciągnięcia wniosków powiązanych ze zdobytą wiedzą pozaźródłową,
logicznej narracji i konstrukcji wypowiedzi; posługiwania się precyzyjną terminologią
walorów językowych
|
05-IDH-S1-008_1 |
egzamin [05-IDH-S1-008_w_5] | Egzamin ustny – pytania mieszące się w zestawie zagadnień, które prowadzący przekazał do wiadomości studentów, pozwalające na zweryfikowanie szczegółowej wiedzy w zakresie najnowszej historii ziem polskich, dorobku nauki i rozwoju kultury polskiej w XX wieku ioraz umiejętności jej logicznego i obiektywnego przekazania, z zastosowaniem właściwej terminologii (materiał objęty tematyką wykładów, ćwiczeń i zalecaną literaturą uzupełniającą – zgodnie z przewidywanymi efektami kształcenia) |
05-IDH-S1-008_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-008_fs_1] | wykład uzupełniony prezentacją multimedialną , z elementami przykładowej analizy źródeł statystycznych, ilustrowany fragmentami tekstów źródłowych |
20 | Zapoznanie się z podstawową literaturą (syntezy dziejów Polski w XX w. i opracowania dziejów kultury polskiej w XX w.). Lektura uzupełniająca, proponowana przez prowadzącego zajęcia |
40 |
egzamin [05-IDH-S1-008_w_5] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-008?_fs_2] | Dyskusja prowadzona w oparciu o podane tezy i wskazane lektury.
Analiza tekstów źródłowych: wspomnień, fragmentów literatury pięknej i danych statystycznych.
Prezentacje przygotowane przez studentów; referaty studentów, ich omówienie i dyskusja w oparciu o przygotowane przez uczestników wystapienia.
|
20 | Praca z literaturą zgodnie z tezami do ćwiczeń podanych przez prowadzącego;
Przygotowanie do udziału w dyskusji – analiza wskazanego tekstu źródłowego;
Przygotowanie pracy semestralnej na temat uzgodniony z prowadzącym
Przygotowanie prezentacji multimedialnej / referatu pod opieką prowadzącego i w oparciu o informacje i materiały samodzielnie wyszukane
|
40 |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej [05-IDH-S1-008_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |