Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-007 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o europejskiej nauce i kulturze w XIX w. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju europejskiej kultury oraz nauki w ciągu XIX stulecia. Jednocześnie studenci mają zdobyć wiedzę na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym świecie i wpływie na nie osiągnięć nauki. Studenci mają również poznać najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Uczestnicy zajęć poznają również twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat postępu naukowego oraz zmian kulturowych zachodzących w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XVI-XVII w.) |
Literatura podstawowa: | 1.A. Chwalba: Historia powszechna. Wiek XIX. Warszawa 2010.
2.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry).
3.Rozwój form organizacyjnych nauki w XIX i XX w. : próba analizy ich pozytywów i negatywów oraz niektórych zagadnień futurologii / Tadeusz Alek-Kowalski. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1974.
4.Osterhammel J., Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013
5.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry).
6.D. Sdviżkov, Epoka inteligencji. Historia porównawcza warstwy wykształconej w Europie, Warszawa 2011
7.H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa. Kraków 2010
8.Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX-XX) : życie intelektualne, sztuka, literautra / Krzysztof Cieślik, Józef Smaga. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
9.Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006
10.M. Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii powszechnej w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-007_1] |
IDH1A_W01 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-007_2] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-007_3] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-007_4] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-007_5] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1] | Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji. |
05-IDH-S1-007_1 |
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2] | Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji. |
05-IDH-S1-007_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-007_fs_1] | Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki w wieku XIX. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki europejskiej w XIX wieku. |
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-007_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się. |
20 | Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. |
40 |
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |