Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.)
Kod modułu: 05-IDH-S1-007
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o europejskiej nauce i kulturze w XIX w. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju europejskiej kultury oraz nauki w ciągu XIX stulecia. Jednocześnie studenci mają zdobyć wiedzę na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym świecie i wpływie na nie osiągnięć nauki. Studenci mają również poznać najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Uczestnicy zajęć poznają również twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat postępu naukowego oraz zmian kulturowych zachodzących w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XVI-XVII w.)
Literatura podstawowa:
1.A. Chwalba: Historia powszechna. Wiek XIX. Warszawa 2010. 2.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry). 3.Rozwój form organizacyjnych nauki w XIX i XX w. : próba analizy ich pozytywów i negatywów oraz niektórych zagadnień futurologii / Tadeusz Alek-Kowalski. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1974. 4.Osterhammel J., Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013 5.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry). 6.D. Sdviżkov, Epoka inteligencji. Historia porównawcza warstwy wykształconej w Europie, Warszawa 2011 7.H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa. Kraków 2010 8.Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX-XX) : życie intelektualne, sztuka, literautra / Krzysztof Cieślik, Józef Smaga. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. 9.Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006 10.M. Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii powszechnej w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-007_1]
IDH1A_W01 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-007_2]
IDH1A_W04 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-007_3]
IDH1A_U01 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-007_4]
IDH1A_K05 [2/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-007_5]
IDH1A_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1]
Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji.
05-IDH-S1-007_1 05-IDH-S1-007_2 05-IDH-S1-007_3 05-IDH-S1-007_4 05-IDH-S1-007_5
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2]
Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji.
05-IDH-S1-007_1 05-IDH-S1-007_2 05-IDH-S1-007_3 05-IDH-S1-007_4 05-IDH-S1-007_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-007_fs_1]
Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki w wieku XIX.
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki europejskiej w XIX wieku.
40 Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1]
ćwiczenia [05-IDH-S1-007_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się.
20
Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień.
40 Projekt [05-IDH-S1-007_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)