Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.)
Kod modułu: 05-IDH-S1-004
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest jak najszersze poznanie zagadnień związanych z problemem kultury i nauki w epoce nowożytnej w Rzeczypospolitej. Analizie będą podlegać kwestie związane z edukacją tak domową jak i szkolną oraz publiczną kształtującą obywatela dawnej Rzeczypospolitej. Przeanalizowana zostanie wytworzony w dawnych czasach model dobrego obywatela i pokazana jego ewolucja. W tej przestrzeni będą rozpatrywane będą sprawy kultury politycznej, kwestie związane z oratorstwem oraz specyficznymi formami spuścizny po społeczeństwie szlacheckim np. silva rerum, literatura okolicznościowa, pisma ulotne, gazety pisane. Dopełnieniem tej problematyki będzie zwrócenie uwagi na specyficzne formy życia publicznego w Rzeczypospolitej.,
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich)
Literatura podstawowa:
1.Bruckner A.: Dzieje kultury polskiej. T. 1-3. Warszawa-Kraków 1959. 2.Bystroń J.: Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. T. 1-2. Warszawa 1994. 3.Jedlicki J.: Klejnoty i bariery społeczne. Warszawa 1968. 4.Konopczyński W.: Liberum veto. Studium porównawczo-historyczne. Kraków 1918. 5.Krakowski B.: Oratorstwo polityczne na forum Sejmu Czteroletniego. Gdańsk 1968. 6.Maciszewski J.: Szlachta Polska i jej państwo. Warszawa 1969. 7.Mączak A.: Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII wieku, Warszawa 1994. 8.Puchowski K.: Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit. Gdańsk 2007. 9.Roszak S.: Archiwa sarmackiej pamięci. Funkcje i znaczenie rekopiśmiennych ksiąg silva rerum w kulturze Rzeczypospolitej XVIII wieku. Toruń 2004. 10.Społeczeństwo polskie od X do XX wieku. Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B. Warszawa 1979.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_1]
IDH1A_W02 [3/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_2]
IDH1A_W04 [3/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-004_3]
IDH1A_U01 [3/5]
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-004_4]
IDH1A_U05 [3/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [05-IDH-S1-004_5]
IDH1A_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1]
Wiedza i umiejętności studenta zostają zweryfikowane na podstawie egzaminu ustnego.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4 05-IDH-S1-004_5
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2]
Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach. W przypadkach uzasadnionych prowadzący może przyjąć jako formę sprawdzenia wiadomości studenta przez kolokwium.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4
Udział studenta w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-004_w_3]
W oparciu o literaturę przedmiotu udział w dyskusji weryfikuje wiedzę szczegółową i umiejętności z zakresu zagadnień omawianych na zajęciach oraz umiejętności wynikające ze znajomości specyfiki metodologicznej badanych zagadnień historycznych z czasów nowożytnych Rzeczypospolitej.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-004_fs_1]
Wykład aktywizujący z próbami włączania studentów do dyskusji
20
Praca z literaturą
20 Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1]
ćwiczenia [05-IDH-S1-004_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
20
Praca z literaturą i źródłami
60 Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)