Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-004 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr zimowy 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem zajęć jest jak najszersze poznanie zagadnień związanych z problemem kultury i nauki w epoce nowożytnej w Rzeczypospolitej. Analizie będą podlegać kwestie związane z edukacją tak domową jak i szkolną oraz publiczną kształtującą obywatela dawnej Rzeczypospolitej. Przeanalizowana zostanie wytworzony w dawnych czasach model dobrego obywatela i pokazana jego ewolucja. W tej przestrzeni będą rozpatrywane będą sprawy kultury politycznej, kwestie związane z oratorstwem oraz specyficznymi formami spuścizny po społeczeństwie szlacheckim np. silva rerum, literatura okolicznościowa, pisma ulotne, gazety pisane. Dopełnieniem tej problematyki będzie zwrócenie uwagi na specyficzne formy życia publicznego w Rzeczypospolitej., |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich) |
Literatura podstawowa: | 1.Bruckner A.: Dzieje kultury polskiej. T. 1-3. Warszawa-Kraków 1959.
2.Bystroń J.: Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. T. 1-2. Warszawa 1994.
3.Jedlicki J.: Klejnoty i bariery społeczne. Warszawa 1968.
4.Konopczyński W.: Liberum veto. Studium porównawczo-historyczne. Kraków 1918.
5.Krakowski B.: Oratorstwo polityczne na forum Sejmu Czteroletniego. Gdańsk 1968.
6.Maciszewski J.: Szlachta Polska i jej państwo. Warszawa 1969.
7.Mączak A.: Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII wieku, Warszawa 1994.
8.Puchowski K.: Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit. Gdańsk 2007.
9.Roszak S.: Archiwa sarmackiej pamięci. Funkcje i znaczenie rekopiśmiennych ksiąg silva rerum w kulturze Rzeczypospolitej XVIII wieku. Toruń 2004.
10.Społeczeństwo polskie od X do XX wieku. Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B. Warszawa 1979.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_2] |
IDH1A_W04 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-004_3] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-004_4] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [05-IDH-S1-004_5] |
IDH1A_K01 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1] | Wiedza i umiejętności studenta zostają zweryfikowane na podstawie egzaminu ustnego. |
05-IDH-S1-004_1 |
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2] | Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach. W przypadkach uzasadnionych prowadzący może przyjąć jako formę sprawdzenia wiadomości studenta przez kolokwium. |
05-IDH-S1-004_1 |
Udział studenta w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-004_w_3] | W oparciu o literaturę przedmiotu udział w dyskusji weryfikuje wiedzę szczegółową i umiejętności z zakresu zagadnień omawianych na zajęciach oraz umiejętności wynikające ze znajomości specyfiki metodologicznej badanych zagadnień historycznych z czasów nowożytnych Rzeczypospolitej. |
05-IDH-S1-004_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-004_fs_1] | Wykład aktywizujący z próbami włączania studentów do dyskusji |
20 | Praca z literaturą |
20 |
Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-004_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
20 | Praca z literaturą i źródłami |
60 |
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |