Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze powszechne) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze powszechne)
Kod modułu: 05-IDH-S1-003
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze powszechne V-XV w.) ma na celu zaznajomić studentów z przemianami społecznymi, jakie zaszły w omawianym okresie czasu na kontynencie europejskim i miały wpływ na rozwój szkolnictwa, życia umysłowego i artystycznego, a tym samym ukształtowały kulturę europejską. Zapoznanie studentów ze zmianami stylowymi, następującymi w sztuce europejskiej w VI-XV w., jak również z dorobkiem najważniejszych artystów omawianego okresu czasu, filozofów i ludzi nauki.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (starożytność)
Literatura podstawowa:
1.Butterfield H., Rodowód-współczesnej nauki 1300-1800, Warszawa 1968; 2.Crombie C. C. Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, t. 2: Nauka w późnym średniowieczu i na początku czasów nowożytnych w okresie XIII-XVII w. Wydanie dowolne; 3.Manteuffel T.: Historia powszechna. Średniowiecze. Wydanie dowolne; 4.Michałowski R.: Historia Powszechna. Warszawa 2009; 5.Wielgus S. Znaczenie prawa dla życia społecznego, moralnego i dla rozwoju nauki w średniowieczu, [w:] Prawo. Kultura. Uniwersytet, Lublin 1999; 6.Zientara B.: Historia powszechna średniowieczna, wydanie dowolne.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [005-IDH-S1-003_1]
IDH1A_W01 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [005-IDH-S1-003_10]
IDH1A_K05 [3/5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem historii średniowiecza [005-IDH-S1-003_2]
IDH1A_W02 [3/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem historii średniowiecza [005-IDH-S1-003_3]
IDH1A_W04 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [005-IDH-S1-003_4]
IDH1A_W05 [2/5]
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii średniowiecza), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [005-IDH-S1-003_5]
IDH1A_W06 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [005-IDH-S1-003_6]
IDH1A_U01 [3/5]
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [005-IDH-S1-003_7]
IDH1A_U03 [3/5]
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski [005-IDH-S1-003_8]
IDH1A_U06 [3/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [005-IDH-S1-003_9]
IDH1A_K02 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [05-IDH-S1-003_w_1]
Wiedza i umiejętności studenta zostaną zweryfikowane na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego (do wyboru przez studenta). W zależności id ostatecznego wyboru pomiar będzie zawierał różne typy zadań lub pytań (otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne.
005-IDH-S1-003_1 005-IDH-S1-003_2 005-IDH-S1-003_3 005-IDH-S1-003_4 005-IDH-S1-003_5
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-003_w_2]
Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach
005-IDH-S1-003_1 005-IDH-S1-003_10 005-IDH-S1-003_2 005-IDH-S1-003_3 005-IDH-S1-003_4 005-IDH-S1-003_5 005-IDH-S1-003_6 005-IDH-S1-003_7 005-IDH-S1-003_8 005-IDH-S1-003_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-003_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień przy użyciu środków audiowizualnych
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień.
40 Egzamin [05-IDH-S1-003_w_1]
ćwiczenia [05-IDH-S1-003_fs_2]
Zajęcia z elementami dyskusji, pracy z tekstami źródłowymi, ikonografią, na których szczegółowo zostaną przedstawione wybrane zagadnienia
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. Samodzielna praca studentów nad wskazanymi zagadnieniami. Przygotowanie referatu.
40 Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-003_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)