Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-002 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2016/2017 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Zajęcia prowadzone w ramach modułu zaznajamiają studenta z zagadnieniami, które – po pierwsze, wynikają bezpośrednio z realizowanego tematu w trakcie wykładu lub ćwiczeń. Po drugie, student powinien zrozumieć proces kształtowania się państwa polskiego na przełomie IX/X wieku, a następnie jego stopniowego wchodzenia w krąg krajów cywilizacji łacińskiej; po trzecie – powinien rozpoznać i zrozumieć problem tworzenia się kultury polskiej i zachowania dawnej kultury pogańskiej na terenach państwa polskiego w średniowieczu. Po czwarte – student powinien rozpoznać zjawiska, które doprowadziły do rozpadu jedności państwa polskiego, tzw. rozbicia dzielnicowego, oraz skutków tego zjawiska dla zmian kulturowych. Po piąte – student powinien poznać i zrozumieć proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV, na takimż tle kulturowym i społecznym. Po szóste – powinien poznać i zrozumieć proces, jaki w dziejach Europy Środkowo-Wschodniej zapoczątkowała unia Polski z Litwą, z jej skutkami politycznymi, kulturowymi (w tym religijnymi i społecznymi. Po siódme – powinien zapoznać się z głównymi – najbardziej reprezentatywnymi – prądami ideowymi oraz kulturalnymi (w sztuce i architekturze) Polski średniowiecznej na tle innych państw europejskich.
Student po zakończonym cyklu zajęć powinien umieć określić grupy społeczne w średniowiecznej Polsce, podać ich najważniejsze cechy, wykazać, w jaki sposób się kształtowały. Powinien omówić wpływ tych grup na rozwój kulturowy, architektoniczny i intelektualny kraju. Powinien znać najważniejsze zabytki kultury piśmienniczej oraz architektonicznej, w przypadku tych pierwszych zarówno w języku łacińskim jak i polskim. Powinien znać początki i kształtowanie się języka polskiego w kraju.
|
Wymagania wstępne: | Posiadanie wyjściowej wiedzy na temat problemów wymienionych w dziale Zakładane efekty kształcenia w trakcie wcześniejszego kształcenia (na przykład w szkole średniej). Pożądane są własne zainteresowania studentów przynajmniej na temat niektórych z zagadnień, które mają być przedmiotem wykładów i ćwiczeń. Pożądana jest również znajomość przynajmniej podstaw języka łacińskiego. |
Literatura podstawowa: | 1.A. Gieysztor, O dziedzictwie kultury, Warszawa 2000
2.G. Labuda, Rozważania nad teorią i historią kultury i cywilizacji, Poznań 2008
3.M. Kowalczyk, Colligite fragmenta ne pereant…. Studia z dziejów Uniwersytetu Krakowskiego w średniowieczu, Krakow 2010
4. K. Ożóg, Intelektualiści w służbie Królestwa Polskiego w latach 1306-1382, Kraków 1995
5. P. Węcowski, Początki Polski w pamięci historycznej późnego średniowiecza, Kraków 2014
6. E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski Warszawa 1984
7. Kultura pisma w średniowieczu – znane problemy, nowe metody, red. A. Adamska, P. Kras, Lublin 2013
8. Obyczaje w Polsce od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, Warszawa 2005
9. J. Kurtyka, Odrodzone Królestwo, Kraków 2001
10. B. Geremek, O średniowieczu, cz. III, Historia kultury, Warszawa 2012
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-002_1] |
IDH1A_W01 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-002_10] |
IDH1A_K05 [4/5] |
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-002_2] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-002_3] |
IDH1A_W03 [3/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-002 _4] |
IDH1A_W04 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-002 _5] |
IDH1A_W05 [4/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-002 _6] |
IDH1A_U01 [4/5] |
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-002 _7] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-002 _8] |
IDH1A_U03 [3/5] |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [05-IDH-S1-002_9] |
IDH1A_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-002 _w_1] | Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta – forma pisemna. |
05-IDH-S1-002_1 |
Egzamin końcowy [05-IDH-S1-002 _w_2] | Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta.
Egzamin ustny: student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności.
|
05-IDH-S1-002_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-002 _fs_1] | Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych dotyczący podstawowych problemów i zagadnień z historii kultury i nauki w Polsce średniowiecznej. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień |
40 |
Egzamin końcowy [05-IDH-S1-002 _w_2] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-002 _fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci dyskutują wybrane problemy i zagadnienia dotyczące historii kultury i nauki średniowiecznej Polski na podstawie wskazanych publikacji (książek i artykułów). |
20 | Samodzielna praca studentów nad wskazanymi projektami z dziejów kultury i nauki Polski średniowiecznej. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. |
40 |
Kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-002 _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |